*

Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Nu kan du forsikre din familie mod krænkelser på nettet

Verdens største forsikringsselskab lancerer chikaneforsikring til privatpersoner. Det er mere aktuelt end nogensinde, lyder det.

Foto: Mathilde Bech

Børnene boltrer sig på sociale medier i en stadig tidligere alder og er sårbare over for chikane, mobning og krænkende indhold. Virksomheder googler deres jobkandidater i stor stil, og kendisser værner om deres ry og rygte i en digital verden, der er uanet stor og evigt omskiftelig.

Den digitale virkelighed har taget over, og det får nu verdens største forsikringsselskab, American International Group Inc., AIG, til at lancere en ny chikaneforsikring – WebSafe – der er rettet mod privatpersoner.

Det danske bureau SafeOnNet, der er specialister i online omdømme, er blevet valgt som leverandør af den nye forsikring på det danske marked.

»Mobning på nettet, lækager og folk, der bliver hængt ud på sociale medier, er nærmest blevet hverdag. Og det kan have store personlige konsekvenser, fordi krænkende indhold på nettet har det med at formere sig, hvis ikke man griber ind,« siger William Atak, adm. direktør i SafeOnNet, der tidligere på året også lancerede en shitstorm-forsikring til virksomheder.

Med den nye chikaneforsikring til privatpersoner sørger AIG for at lukke og fjerne digitalt indhold, der bryder loven eller er krænkende.  Desuden dækker forsikringen juridiske omkostninger, tabt arbejdsfortjeneste og psykologhjælp og træder også til i tilfælde af id-tyveri.

Forsikringen koster 495 kr. om året og dækker hele husstanden. William Atak forventer, at den især appellerer til danske børnefamilier.

»Jeg har selv tre børn, hvoraf min 8-årige søn er på Instagram. De fleste af hans venner er det også. Jeg overvåger alt, hvad han gør, fordi jeg ved, hvad de sociale medier gemmer på af skyggesider. Det, man gør og skriver på nettet, kan nemt misbruges. Det er en virkelighed, man er nødt til at forholde sig til,« siger William Atak.

En international undersøgelse viser, at 71 pct. af alle danske børn og unge over 11 år har oplevet noget på internettet, som de selv karakteriserer som ubehageligt. 21 pct. af børn og unge over 11 år har oplevet at blive mobbet online.

Samtidig vurderer Det Kriminalpræventive Råd, at omtrent 16.000 danskere blev udsat for chikane på internettet ved misbrug af digitale profiler i 2014, hvilket er en markant stigning i forhold til tidligere år.

Ifølge William Atak er WebSafe-forsikringen ikke blot målrettet familier, men også personer, der generelt ønsker at værne om deres navn - f.eks. hvis de skal søge job og kan se, at der dukker en masse lidet flatterende ting op, når de googler deres navn. Der er dog grænser for, hvad forsikringen dækker.

»Hvis man f.eks. har svinet en anden person i en debat og vil have det fjernet, er svaret nej, fordi det er selvforskyldt. Så dækker forsikringen ikke. Materialet skal være juridisk krænkende og lagt ud på nettet uden dit samtykke,« forklarer William Atak.

Der er imidlertid undtagelser for mindreårige, som gør noget mod sig selv (eksempelvis ligger en video eller billeder ud på nettet) uden at kunne forudse de negative konsekvenser, der måtte opstå. Her dækker forsikringen.

AIG forventer, at godt 500 privatpersoner har tegnet forsikringen inden årets udgang. I forbindelse med lanceringen af WebSafe har AIG sat ind mod netmobning blandt børn og unge via et sponsorat på 100.000 kr. til Børns Vilkår.

BRANCHENYT
Læs også