*

Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Efter it-kaos: QXL lukker ny platform og sletter alle auktioner og kunder

Et nyt it-system har skabt kaos hos auktionssiden QXL.com. Nu bliver platformen rullet tilbage.

QXL, der er ejet af Lauritz.com, har haft store problemer med lanceringen af sin nye hjemmeside. Screenshot.

Drømmen om at slå QXL.dk og QXL.no sammen til QXL.com har udviklet sig til et mareridt for den danske auktionsside QXL, der nu tager konsekvensen af massive it-problemer og lukker sin nye platform.

I flere uger er QXL blevet bestormet af vrede kunder, der i forbindelse med lanceringen af den nye platform har mistet deres historik, betalinger og funktioner og har fået låst tilgodehavender.

QXL har fået verbale tæsk på såvel Facebook som Trustpilot og er blevet meldt til Forbrugerombudsmanden.

Og problemerne med QXL.com er så omfattende, at auktionssiden nu opgiver at få dem løst - i hvert fald indtil videre.

»Vi har derfor valgt at rulle qxl.com tilbage og genaktivere de to tidligere platforme qxl.dk og qxl.no,« siger Christina Riis Hansen, content manager i Lauritz.com, der ejer QXL.

»Vi havde håbet at løse problemerne inden udgangen af august. Det kommer desværre ikke til at holde stik. Derfor tilbyder vi nu kunderne den tidligere platform, mens vi finder en langtidsholdbar løsning, som er tilfredsstillende for alle.«

Christina Riis Hansen, content manager hos Lauritz.com.

Nedlæggelsen af QXL.com betyder, at alle aktive auktioner derpå er annulleret. De skal nu genoprettes på QXL.dk af sælgerne. Samtidig er alle nyoprettede kunder på QXL.com blevet slettet og bedt om at genoprette sig på QXL.dk.

»QXL har altid haft mange og dedikerede forbrugere, og derfor siger det også sig selv, at de kvitterer med kritik prompte, når et website som vores møder udfordringer i lanceringsperioden. Det har vi forståelse for. Vi havde håbet at løse problemerne inden udgangen af august. Det kommer desværre ikke til at holde stik. Derfor tilbyder vi nu kunderne den tidligere platform, mens vi finder en langtidsholdbar løsning, som er tilfredsstillende for alle,« siger Christina Riis Hansen.

Al historik og informationer fra qxl.com, inkl. nyoprettede kunderegistreringer, ratings, salgsoversigter mm., kan kunderne få fra QXL's supportafdeling, understreger hun.

Lauritz.com købte QXL i marts 2013 for at sikre sig en online platform, der tilbyder auktioner af varer til under en værdi af 800 kr. (det, som i dag er den nedre beløbsgrænse på Lauritz.com).

Problemet med QXL's website er opstået, fordi man har slået den norske og danske database sammen. Ifølge Lauritz.com var det »bydende nødvendigt« at investere i en ny it-platform.

Læs også