Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Dansk app vil have 200 mio. brugere om fem år

Iværksætteren Kasper Heibøll lancerer en ny app med finansieringen på plads – og erhvervsstjerner i kulissen.

Kasper Heibøll, stifter af Kappture. Foto: Ditlev Rosing.

Den fynske iværksætter Kasper Heibøll forsøger nu at følge i fodsporene på store danske app-succeser som Vivino og Endomondo, der har millioner af brugere på verdensplan.

Bag den 33-årige fynbo står en gruppe danske investorer, der har spyttet penge i hans nye app, og i firmaets advisory board sidder flere tunge erhvervsfolk, heriblandt en teknologichef fra en stor britisk it-virksomhed, en tidligere kontaktdirektør i et dansk mediebureau samt en landeansvarlig for en af verdens førende tech-virksomheder.

Kasper Heibøll har også allieret sig med et af Danmarks største internetfænomener, Benjamin Lasnier, der har over fem millioner følgere på Facebook og knap en million på Instagram. Han skal promovere appen til sin enorme følgerskare.

Appen hedder Kappture og går ud på, at man let og enkelt skal kunne gemme billeder af tøj, sko, tasker, gadgets eller andre interessante ting, man ser i f.eks. en butik og gerne vil huske. En huskeseddel i billeder, så at sige. Idéen er, at man via appen tager et billede af varen og vælger en kategori at placere billedet i. Det kan f.eks. være jeans.

»Når du har kategoriseret billedet, kan du indtaste prisen på produktet og lave en lille note, der eksempelvis fortæller, hvor produktet kan købes. Billedet ligger i en digital sky, og fordi alt er kategoriseret, har man altid et overblik,« siger Kasper Heibøll, der har en fortid som iværksætter, men de seneste syv år har arbejdet hos SBS Discovery.

Han fik idéen til appen, fordi han oplevede, at det var umuligt at holde styr på sine billeder i en kamerarulle, der ofte havde tusinder af slagsen. Og når han endelig fandt det billede, han skulle bruge, kunne han ofte ikke huske, hvor det var taget.

Kappture lanceres om få uger som en gratisapp, og selvom den lyder usandsynligt simpel, findes der ikke tilsvarende apps med samme kernefunktion, mener Kasper Heibøll.

»Der er perspektiver i appen, som er kæmpestore, fordi de tapper direkte ind i moderne købsadfærd. Vi ved, at 84 pct. af de såkaldte millennials (unge mellem 18-30 år) konsulterer brugergeneret indhold, inden de foretager et køb. En vigtig forudsætning for at lykkes med appen er timing – og den rammer vi lige i røven.«

Kasper Heibøll, stifter af Kappture.

Mere vigtigt har Kappture også et socialt univers. Man kan nemlig lægge sine billeder til offentligt skue og dermed dele dem med sine Kappture-følgere i et public feed, som det kendes fra bl.a. Instagram. Derudover kan billedet deles i en chat, hvis man vil have venindernes vurdering af varen. Som udgangspunkt er alle billeder imidlertid private.

»Der er perspektiver i appen, som er kæmpestore, fordi de tapper direkte ind i moderne købsadfærd. Vi ved, at 84 pct. af de såkaldte millennials (unge mellem 18-30 år) konsulterer brugergeneret indhold, inden de foretager et køb. En vigtig forudsætning for at lykkes med appen er timing – og den rammer vi altså lige i røven,« siger Kasper Heibøll.

På en lille lap papir har han skrevet en masse tal. Kappture skal have 12 mio. brugere inden for 30 måneder - det er den første store milepæl. For at indfri det mål skal appen lanceres i en lang række lande, otte lande alene det næste år, for derefter at eksplodere i brugerantal.

»Vi har en plan, der siger 200 mio. brugere inden for fem år. Med de aftaler, vi har indgået, og det globale potentiale, som Kappture har, er jeg ikke et sekund i tvivl om, at det lykkes. Det er ikke sådan, at jeg har en plan B liggende i skuffen. Vi skal nok nå vores mål, og så må vi se, hvor hurtigt vi kan nå dem,« siger Kasper Heibøll.

Han er i dialog med flere store selskaber, der har udvist interesse i appen, samt udenlandske investorer, der skal bistå med en stor kapitalindsprøjtning. Opstartsfasen af Kappture er finansieret med venturekapital, men skal man sparke døren ind på de rigtig store markeder, skal der også store penge til.

»Vi skal bygge en organisation op af højeste klasse, og vi skal udvikle og eksekvere i et højt tempo. Det er man nødt til med en app,« understreger Kasper Heibøll, der allerede har »nøglepersoner klar i kulissen,« til når speederen skal trykkes i bund.

En af de investorer, der har investeret i Kappture, er den danske reklame- og konsulentvirksomhed Genie Corp. Adm. direktør John Schmidt er især begejstret for appens sociale del:

»Og hvis man som privatperson deler produktbilleder på Kappture, kan man jo som virksomhed begynde at måle, hvilken effekt det har på salget af det givne produkt. Det åbner for, at brugere kan lave aftaler om at promovere bestemte produkter – og dermed tjene penge på at bruge appen,« siger han.

Med ambitionen om 200 mio. brugere inden for fem år gemmer der sig også en potentiel gevinst for Genie Corp. Den aarhusianske virksomhed er ikke gået blåøjet ind i projektet og har da også en forventning om, at Kasper Heibølls milepæle bliver indfriet.

»Men det kræver, at appen bliver eskaleret ud i verden – og at velvillige investorer både fra Danmark og udlandet byder sig til,« siger John Schmidt.

BRANCHENYT
Læs også