*

Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Danske iværksættere vil sælge H.C. Andersen med ny teknologi

Det klassiske H.C. Andersen-eventyr "Den lille Havfrue" er på vej til Kina - men i et nyt format.

Johnny Haarup (yderst til venstre), Jens Jacobsen, Mark Folkenberg og Stephen Foged (yderst til højre) vil revolutionere bogbranchen med deres firma Books & Magic. PR-foto: Books & Magic

Fire danske spiludviklere har sat sig for at revolutionere bogbranchen med et nyt produkt, der ifølge en ekspert kan definere sin egen genre.

Books & Magic hedder firmaet, der bruger teknologien Augmented Reality, eller AR, til at ændre måden, vi læser bøger på. Kort sagt går det ud på, at man via en app kan holde sin smartphone eller tablet op foran en bog, hvorefter bogens handling udspiller sig for én på skærmen.

»Din smartphone eller tablet bliver et vindue ind til en anden verden. Vi bringer et digitalt element ind i fysiske bøger, og vi forsøger at gøre det så overbevisende som muligt,« siger Mark Folkenberg, stifter og ejer af Books & Magic.

I første omgang har de fire spiludviklere udviklet en visuel fortælling til det klassiske H.C. Andersen-eventyr "Den lille Havfrue," og de er godt i gang med at få foden inden for på det kinesiske marked.

»Vi har tænkt globalt fra begyndelsen, og derfor var det vigtigt at vælge en tekst, som de fleste kender. Kineserne elsker H.C. Andersen, og slår vi igennem derovre, bliver det kæmpestort,« siger Mark Folkenberg.

Den nye app og dertilhørende bog lanceres først herhjemme i en dansk version og i en engelsk version til det internationale marked. Herefter bliver den udgivet på tysk, spansk, fransk og russisk i løbet af 2016. Books & Magic har fået udviklingsstøtte fra Nordic Game Program og et lån fra Vækstfonden, men er på jagt efter investorer.

Ifølge Egmont Publishings innovationschef, Maz Spork, der har skrevet sin afhandling om spilindustrien, har Books & Magic ramt en innovativ guldåre ved at kombinere spilmekanik med fysiske bøger.

»Jeg mener, at "Den lille Havfrue" kan skabe sin helt egen genre. Lidt ligesom nogle folk føler, at Anders And definerede deres barndom, kan den næste generation føle det samme om AR-bøger. Kvaliteten er ekstremt høj, og det er genialt at bruge H.C. Andersens eventyr og at tænke globalt fra starten,« siger Maz Spork.

Foruden at downloade Books & Magic-appen og bestille bogen om "Den lille Havfrue", skal det også være muligt at købe bogen i detailhandlen, lyder ambitionen fra Mark Folkenberg. Og der skal føjes flere bøger til porteføljen.

»Den lille Havfrue er vores spydspids og skal overbevise fremtidige investorer om, at vi sidder på en knaldgod idé. Men vi tænker Books & Magic som en bred udgiver af denne slags bøger,« siger han.

Books & Magic blev grundlagt i 2013 og har indtil videre seks ansatte på sit kontor i København.

Læs også