*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Finans
0

Svensk direktør skal lede dansk luksusbrand

Svenske Eva-Lotta Sjöstedt overtager direktørposten i Georg Jensen i Danmark.

Erhverv
Regnskabet for 2014 viste, at Georg Jensen havde svært ved at holde sig oven vande og bide sig fat i markedet.  Foto: MIk Eskestad Svenske Eva-Lotta Sjöstedt kommer fra en stilling som direktør i Karstadt.  Pressefoto: Georg Jensen

Erhvervsklenodiet Georg Jensen skifter ud i toppen.

Fremover skal svenske Eva-Lotta Sjöstedt stå i spidsen for den danske designkæmpe.

»Georg Jensen er et globalt brand med stærke skandinaviske aner baseret på kerneværdierne i dansk design, autenticitet og håndværk. Brandet har en førende position i luksus- og livsstilssegmentet, og jeg er glad for at få muligheden for at lede virksomheden på dette spændende tidspunkt,« siger 49-årige Eva-Lotta Sjöstedt.

Den nuværende direktør David Chu skifter direktørstolen ud med pladsen for enden af bestyrelsesbordet. Han skal fremover passe formandsposten ved siden af sin position som Chief Creative Director.

»Efter tre års spændende arbejde med at bringe virksomheden til dens nuværende position er det nu det rette tidspunkt at overdrage ledelsen af Georg Jensen til Eva-Lotta. Design har altid været min passion, og selvom jeg har nydt min tid som administrerende direktør, er jeg også glad for Eva-Lottas tiltræden, som giver mig mulighed for at fokusere min fulde opmærksomhed på min rolle som Chief Creative Director,« siger den aftrædende direktør.

Eva-Lotta Sjöstedt begyndte sin rejse op ad karrierestigen, da hun i 2004 blev varehuschef i Ikea i Älmhult. Siden stiftede hun gennem Ikea bekendtskab med markederne i både Japan og Holland, og i 2012 kunne hun kalde sig global vicedirektør for global retail for hele møbelgiganten.

I 2014 skiftede hun stillingen ud med en post som topchef i den underskudsplagede tyske varehuskæde Karstadt. Hun brød dog med virksomheden efter bare et halvt år. Forklaringen lød, at hun manglede den nødvendige støtte til at gennemføre sin strategi og vende den negative udvikling.

Nu står hun over for endnu en finansielt udfordret sværvægter.

I Georg Jensens seneste regnskab for 2014 fremgik det, at virksomheden havde tabt 43 mio. kr. før skat samtidig med, at kæden havde svært ved at vinde andel i et marked med hård konkurrence og pressede priser.

I 2012 blev Georg Jensen ellers opkøbt af kapitalfonden Investcorp fra Bahrain, der havde høje ambitioner om at vende udviklingen. Blandt andet lød det, at omsætningen skulle fordobles inden for fem år.

Georg Jensens historie strækker sig mere end 100 år tilbage. Sølvsmeden af samme navn åbnede i 1904 et værksted i en baggård i Bredgade. Der gik bare 10 år, før udlandet havde fået øjnene op for det naturinspirerede design. I 1972 overtog Royal Copenhagen ejerskabet, og i 2012 solgte kapitalfonden Axcel virksomheden til Investcorp for ca. 800 mio. kr.

Læs også