*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Mobilen hjælper danskerne med slankekuren

Sundheden er flyttet ud i cyberspace. Markedet for sundheds- og slankeapps er ved at vokse sig til en milliardindustri.

Erhverv
Apps hjælper hver fjerde dansker med at holde sig sund.  Foto: Peter Klint

Når december har stået på mere eller mindre skødesløs omgang med andesteg, brun sovs og konfekt, er den årligt tilbagevendende slankekur i januar et fast ritual for mange.

Traditionen tro valfarter kunderne i disse dage til indmeldingsskrankerne i fitnesscentrene med en ambition om at løbe julesulet af sig. Men flere bevæbner sig nu også med mobiltelefonen, når kroppen skal trimmes, og kalorierne tælles.

Hele 40 pct. af danskerne har hentet mindst én app, der relaterer sig til fitness, motion eller sundhed. Det viser en ny undersøgelse med 1.004 respondenter, som Epinion har lavet for Deloitte.

»Danskerne har i den grad taget de mobile løsninger til sig. Det gælder også på sundhedsområdet, hvor apps bliver brugt til alt fra at holde styr på vægten til at søge efter informationer om sygdomme og symptomer. Selvfølgelig rådfører vi os stadig med de professionelle fagfolk, men mobilen er efterhånden blevet et vigtigt supplement,« siger partner i Deloitte Martin Faarborg, som er rådgiver for flere store medicinalfirmaer.

Producenterne har for længst luret, at der er penge i at hjælpe forbrugerne med at holde vægten og leve sundt. Den danske opfindelse Endomondo blev tidligere på året blev solgt til amerikanske Under Armour for 575 mio. kr. Motionstjenesten har 20 mio. brugere fordelt på 200 lande. 

I 2014 fandtes der flere end 100.000 apps inden for sundhed, og markedet er endnu ikke mættet. Udvalget består både af simple vægtvogtere, og apps der kommunikerer med sociale medier samt mere avancerede apps, der kan tale sammen med sundhedssystemet. Endelig er der udviklet mobile løsninger, som bruges direkte i behandlingen af sygdomme.

»I 2018 forventes verdensmarkedet for mobile sundhedsløsninger at nå mere end 21 mia. dollars. Det er en stigning på næsten 55 pct. om året,« siger Martin Faarborg.

Især den yngre generation dyrker digital sundhed. Over halvdelen af danskerne under 40 år har en sundheds-app på deres mobil eller tablet, mens det gælder hver femte dansker over 60 år.

Kvinderne er kun lidt flittigere brugere end mændene, hvoraf 36 pct. har hentet en sundhedsrelateret app. Flere end hver fjerde kvinde har en app af denne type på deres mobil eller tablet.

Læs også
Annonce