*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Pandora vil åbne 200-300 konceptbutikker

Smykkeselskabet overgår egne forventninger men vil have endnu flere kunder i endnu flere butikker.

Erhverv

Pandora A/S har store ambitioner. Selv om smykkeselskabet har toppet egne forventninger til omsætningen i 2015, skal der endnu flere kunder i butikken, og det skal nye konceptbutikker være med til at opfylde.

- Vi forventer at åbne mellem 200 og 300 nye konceptbutikker hvert år i 2016 frem til 2018, siger selskabets administrerende direktør, Anders Colding Friis, på selskabets kapitalmarkedsdag i Bangkok i Thailand torsdag.

Status: Sådan ser det ud for Pandora
  • Omsætningen kom op på 16,7 mia. kr. sidste år. Det er cirka 40 pct. mere end året før.
  • Både Nord- og Sydamerika, Europa og Asien og Stillehavsområdet bidrog med tocifrede vækstrater. I tredje kvartal 2015 stod Nord- og Sydamerika for 36,5 pct. af omsætningen i kvartalet, mens Europa stod for 48,1 pct. og Asien og Stillehavsområdet for 15,4 pct.
  • Sidste år producerede Pandora mere end 100 mio. smykker - alle lavet i Gemopolis tæt på Bangkok i Thailand.
  • Pandora begyndte med produktion af smykker i Thailand allerede i 1989.
  • Pandora forventer for hele 2015 en EBITDA-margin på 37 pct.
  • Pandora kommer med det fulde regnskab for 2015 den 9. februar.
  • Globalt har Pandora 9500 forhandlere, herunder mere end 1600 konceptbutikker i mere end 90 lande i verden.
  • Smykkekoncernen forventer at åbne mellem 200 og 300 nye konceptbutikker hvert år fra og med 2016 til og med 2018.
  • 60 pct. af dem skal ligge i Europa, mens Nord- og Sydamerika samt Asien og Stillehavsområdet hver skal stå for 20 pct.
  • Pandora venter at åbne netto fem til ti konceptbutikker årligt i Australien til og med 2018, cirka 30 konceptbutikker i Kina i 2016 og cirka 25 i henholdsvis 2017 og 2018 samt derudover 10 konceptbutikker og shop-in-shops årligt i Japan til og med 2018.
  • Pandora planlægger at investere cirka 1,8 mia. kr. i anlægsinvesteringer i perioden 2015-2019 relateret til udvidelse af produktionskapaciteten i Thailand.
  • Produktionskapacitetsudvidelses-programmet vil efter planen potentielt fordoble den nuværende produktionskapacitet i Thailand.
Globalt har Pandora i dag 9500 forhandlere, herunder mere end 1600 konceptbutikker.

- I rå tal tror vi, at 60 pct. af konceptbutikkerne kommer til at åbne i Europa, mens Nord- og Sydamerika samt Asien og Stillehavsområdet hver skal stå for 20 pct. De tal kommer nok ikke til at holde - men det er, hvad vi tror lige nu, siger Anders Colding Friis.

I december sidste år udvidede Pandora sit samarbejde med den amerikanske smykkekæde Jared. Ved udgangen af 2015 kunne man købe Pandoras smykker i 239 Jared-butikker i USA. Men det tal kommer til at vokse.

- I år vil Jared bygge mere end 200 shops-in-shops. Samtidig vil vi fortsætte med at lukke unbranded butikker globalt, hvor det er relevant, siger Anders Colding Friis.

Konceptbutikkerne skal være med til at slå Pandoras navn fast blandt verdens forbrugere.

- Vi er på en rejse fra at være det mest kendte til det mest elskede produkt. Vi har en genkendelse på 73 pct., og det er mere end Tiffany og Cartier, siger direktøren.

Ifølge Pandoras tal var det 36 pct. af kvinder over 18 år, der kendte det danske smykkeselskab i 2010. Det tal er nu steget til næsten tre ud af fire, mens det er 71 pct. for Tiffany og 65 pct. for Cartier.

- Smykkeindustrien er en industri, der ikke er kendt for mærker som sådan. Men det er ved at ændre sig, siger Anders Colding Friis.

Ifølge en analyse fra McKinsey stod brands eller mærker for 10 pct. af smykkemarkedet i 2003. Det tal var steget til 20 pct. sidste år og ventes at stige til mellem 30 og 40 pct. i 2020.

- Det er meget vigtig at være i folks bevidsthed. Også hos mænd. Faktisk er det en tredjedel af salget, der går til mænd, som køber vores smykker. De er jo nok blevet vejledt af kvinder, siger direktøren.

Læs også
Annonce