*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Finans
0

Her er virksomheden, der har fået en milliard personer til at stå i kø

Queue-it jonglerer med brugere fra hele verden, når der er pres på internethandlen.

Erhverv
Stifterne bag Queue-it er Camilla Ley Valentin, Martin Pronk og Niels Henrik Sodemann (t.h.) Foto: Queue-it pressefoto

De sørger for, at internettet ikke bryder sammen, når årsopgørelsen slippes ud, og når danskerne går forbrugsamok på black friday.

Den danske iværksættervirksomhed Queue-it, der står bag et virtuelt køsystem, som bl.a. benyttes af kunder som Skat og Det Kongelige Teater, har nået en milepæl i sin forretning.

Ikke mindre end en mia. brugere har nu stået i kø i systemet, som er beregnet til at håndtere store brugerbelastninger.

»Jeg er enormt glad og stolt over, at vi allerede nu efter relativt kort tid har rundet bruger nummer en milliard. Det betyder, at vi rent faktisk har en løsning her, som skaber værdi for en hel masse mennesker,« siger direktør og medstifter af Queue-it, Niels Henrik Sodemann.

De brugere, der overstiger en hjemmesides kapacitet, når der er travlt ved kassen, bliver via systemet omdirigeret til en kø og må vente pænt som i en fysisk forretning, når de skal købe koncertbilletter eller se, om der kommer penge tilbage fra Skat.

»Mere og mere salg foregår på nettet, og flere og flere unikke online shoppingdage som f.eks. black friday og cyber monday ser dagens lys. Det betyder, at massive brugerbelastninger - eller bruger-peaks, som det også bliver kaldt - bliver mere udbredt,« siger Niels Henrik Sodemann og fortsætter:

»Det er derfor kun naturligt, at vores kunder ønsker at sikre en god kundeoplevelse og kundeservice og ikke mindst deres indtjening, når der er høj trafik på websitet.«

Queue-it så først dagens lys i 2010. Den første kunde var Naturstyrelsen, der i 2011 brugte tjenesten til at holde styr på 169.000 ivrige jægere, som på samme tid skulle indberette omfanget af det vildt, man havde nedlagt det forgangne år. Køfunktionen sparede styrelsen for en række vrede opkald.

I dag hjælper Queue-it med meget andet end at holde trit med døde dyr. Tjenesten findes nu på 25 sprog og har over 600 mio. brugere på verdensplan. Kundelisten tæller bl.a. Tickets.com, Illums Bolighus, Irma, Sport 24 og Imerco.

Tidligere på året indgik virksomheden en aftale med amerikanske Tessitura Network, som er en samlet platform for flere end 500 amerikanske kunst- og kulturorganisationer.

Læs også
Annonce