*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Annonce
0

Utilfredse Ryanair-kunder risikerer at skulle til Irland for at klage

Forbrugerklagenævnet behandler som noget nyt kun klager mod selskaber, der er etableret i Danmark. Derfor er det tvivlsomt, om kunder kan klage over Ryanair i Danmark. Måske skal de i stedet til Irland.

Erhverv
En lovændring kan gøre det mere besværligt for utilfredse kunder, der ønsker at klage over Ryanair. Foto: Daniel Hjort

Indtil for ganske nylig har utilfredse, danske flypassagerer kunnet klage over Ryanair til Forbrugerklagenævnet, men den praksis spænder en lovændring måske ben for.

1. oktober blev forbrugerklageloven ændret, og det kan betyde, at passagerne måske skal jagte en eventuel erstatning i Irland i stedet.

»På nuværende tidspunkt er vi usikre omkring Ryanair, og vi har efter ændringen ikke modtaget nogen klager, så vi har ikke skullet tage stilling til det endnu,« siger Susanne Bager, konstitueret kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som er sekretariat for Forbrugerklagenævnet.

Når eller hvis Forbrugerklagenævnet modtager en klage, skal nævnet undersøge, om lavprisflyselskabet opfylder de betingelser, der er, for at man kan sige, at det er etableret i Danmark. Lovændringen betyder nemlig, at virksomheder i modsætningen til tidligere skal være etableret i Danmark, før man klage over dem i det danske klagesystem.

»Vi kan sige så meget, at det kan være usikkert, om Ryanair er etableret i Danmark,« siger Susanne Bager.

Klager over Ryanair
  • Forbruger Europa har modtaget 25-30 klager i hele 2015, og det er ifølge Lars Arent mange sager i forhold til, hvad klageinstansen normalt modtager i løbet af et år.
  • Forbrugerklagenævnet har ikke modtaget en eneste klage siden oktober over Ryanair. I løbet af de seneste fire år har klagenævnet modtaget i alt otte klager over flyselskabet.
  • Forbruger Europa er en del af et europæisk netværk af forbrugercentre, som hjælper forbrugere i klagesager gennem konfliktløsning, men er ikke på samme måde som Forbrugerklagenævnet en konkret offentlig klageinstans.

Selv om Forbrugerklagenævnet ikke har modtaget nogen klager over Ryanair siden 1. oktober, kan der være nogle på vej. Forbruger Europa, som beskæftiger sig med klagesager på tværs af landegrænser i Europa, inden de når til f.eks. Forbrugerklagenævnet, har en række sager liggende.

I sommers lukkede Ryanair flyruter i Billund, og det betød masser af aflyste flyafgange og 19 klagesager til Forbruger Europa på få måneder.

Ryanair-konflikten kort
  • Konflikten med fagforeningen begyndte, da Ryanair åbnede sin base i København. Flyselskabet nægter at tegne dansk overenskomst, og det fik fagforeningerne til at varsle konflikt. En konflikt, Arbejdsretten 1. juli sagde god for.
  • Ryanair annoncerede hurtigt, at man ville lukke sin base i København. Det fik fagforeningerne til at trække basen i Billund ind i konflikten, da man vil bruge basen som grundlag for konflikt i København også.
  • Med den melding har Ryanair valgt at lukke basen i Billund også, så selskabet ikke har aktiviteter i Danmark, som fagforeningerne kan køre konflikt imod.
  • I samme forbindelse valgte Ryanair at lukke to flyruter fra Billund til Korfu og Kreta fra 30. juli.

Lars Arent, chef for Forbruger Europas danske center, har lavet en stikprøve for at undersøge, hvor mange af sagerne fra i sommer, der stadig er i proces. Det ser ud til at være tilfældet for ca. halvdelen.

»Der en del forbrugere, der har valgt ikke at gå videre med sagen. Det bliver for meget arbejde og bøvl,« siger han og tilføjer, at ingen af de resterende sager er afsluttet.

Hvis ikke Ryanair imødekommer de resterende klager og eventuelle krav, kan de ende hos Forbrugerklagenævnet.

Læs også