*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Nordea efter tre dages it-nedbrud: Vi er rigtig kede af det

I flere dage var det umuligt at bruge netbank til at handle udenlandske værdipapirer hos Nordea. Nu virker det hele igen, melder banken.

Erhverv
I flere døgn i denne uge måtte Nordeas kunder køre al handel med udenlandske papirer via telefon til en rådgiver. Arkivfoto: Thomas Borberg

Et it-nedbrud hos Nordea fik mandag til torsdag telefonerne til at gløde på helt gammeldags børshandelvis.

Det var nemlig umuligt for kunderne at handle med udenlandske aktier via netbank, og de måtte i stedet gennemføre deres handler i det urolige marked via telefon.

Nu er alle problemer løst, fortæller banken, som fik it-systemet på højkant igen torsdag formiddag, men først fredag morgen var der normal drift hele vejen rundt.

»Hos nogle kunder kunne der torsdag fortsat være problemer med at se en fuldt opdateret depotoversigt. Men fra morgenstunden fredag er det hele ordnet. Og det er vigtigt for os at understrege, at alle kunne hele tiden handle ved at ringe ind til en rådgiver,« siger Laurits Harmer Lassen, senior pressekonsulent hos Nordea.

It-problemerne begyndte mandag aften, og banken ønsker endnu ikke give en dybere forklaring på, hvorfor det tog flere dage at få systemet på ret kurs igen. Meldingen er, at et kabelbrud fik forsinket en opdatering af værdidepoterne på serverne. Det har så været en større opgave at få det hele synkroniseret og klar igen, selvom der blev sat mange ressourcer ind på at løse fejlen.

»At sådan noget sker, er aldeles usædvanligt, og det har selvfølgelig haft absolut topprioritet at få det løst. Vi har arbejdet på højtryk, for der har selvfølgeligt været mange kunder, som var rigtig ærgerlige over det her. Vi er også selv rigtig kede af, at det skete,« siger Laurits Harmer Lassen.

Allerede tirsdag eftermiddag var Dansk Aktionærforening ude med skarp kritik af Nordeas it-problemer, som altså endte med at vare to et halvt døgn, plus et døgn med forstyrrelser hos nogle kunder.

»Det må ganske enkelt ikke ske, at et system er nede så længe. Her i 2016 burde der være backup-systemer, som gør det muligt for kunderne at handle alligevel. Jeg vil gerne opfordre bankerne - i dette tilfælde Nordea - til at stramme op,« sagde Niels Mengel, formand for foreningen, til Finans i tirsdags.

Læs også
Annonce