*

Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Rettet: Stor stigning i antallet af klager over reklamer

Et nej tak til reklamer og telefonopkald fra virksomheder bliver i stigende grad ikke respekteret. Det skriver DR Syd.

Denne artikel , der er en citathistorie fra DR Syd, blev offentliggjort første gang den 11. januar. Siden er det blevet præciseret, at klagerne omhandler adresserede reklamer til borgere, der er tilmeldt Robinsonlisten. Ikke de husstandsomdelte reklamer.

Forbrugerombudsmanden modtog sidste år mere end tre gange så mange klager som i 2010 fra borgere, der har frabedt sig reklamer og opkald fra sælgere, men alligevel får det. I 2010 fik Forbrugerombudsmanden 57 af sådan nogle klager. Sidste år var antallet oppe på 190.

Disse forbrugere har tilmeldt sig Robinsonlisten, der burde frede dem for adresserede reklamer og telefonsælgere.

Og det er en ærgerlig udvikling, lyder det fra Lea Markersen, der er jurist i Forbrugerrådet TÆNK.

- Det sender et signal om at det må kunne betale sig for virksomhederne at undgå reglerne. Det kan være vi skal se på at stramme reglerne, siger hun.

Det kan i dag give en bøde fra 10.000 kr. og opefter, hvis en virksomhed ikke respekterer et nej tak til reklamer og telefonsalg.

Og det er rigeligt, mener Lone Rasmussen, der er markedschef hos Dansk Erhverv.

- Konsekvenserne er allerede meget store. Forbrugerombudsmanden offentliggører både bødens størrelse og hvad der er sket. Det er meget ubehageligt for virksomhederne, siger hun.

Ifølge Lone Rasmussen er det ofte kryptiske betingelser for at deltage i internetkonkurrencer der gør, at mange danskere uforvarende kommer til at takke ja til at modtage reklamer.

 

Læs også