*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Finans
0

DSB og Arriva banker til billetpriserne

De to togselskaber løfter priserne på transport i 2016. Pendlere bliver hårdest ramt.

Erhverv

Mens forbrugerpriserne stort set har holdt sig i ro i 2015, så kommer det nu til at forholde sig noget anderledes med priserne på togbilletter i Danmark.

DSB sætter med virkning fra søndag den 17. januar taksterne op i et omfang, der svarer til en gennemsnitlig prisstigning på 2,4 pct.

Størst bliver prishoppet på pendlerkort, der kommer til at koste 4,9 pct. mere i gennemsnit.

Sverige indførte den 4. januar id-kontrol på blandt andet togene mellem Danmark og Sverige. DSB har tidligere skønnet, at det koster selskabet 1 mio. kr. om dagen i tabte indtægter og udgifter til blandt andet personale, der skal stå for kontrollen.

Statsejede DSB gav, da kontrollen blev indført, udtryk for, at man kunne blive nødt til at pålægge billetterne en afgift for at få dækket omkostningerne ved kontrollen. Det afviste transportminister Hans Chr. Schmidt dog, og det samme gør DSB nu.

»Der er ingen sammenhæng mellem omkostninger til id-tjek. Vi har sammen med de andre transportsselskaber i Danmark fastlagt priserne efter det takstloft, som Trafikstyrelsen udstikker,« siger Aske Wieth-Knudsen, der er chef for forretningsudvikling i DSB.

DSB har endnu ikke aflagt årsregnskab for 2015, men alene i 2014 tjente selskabet 670 mio. kr. før skat. Det store overskud til trods, så har det altså været nødvendigt at hæve priserne yderligere.

»DSB har igennem en årrække arbejdet på at nedbringe gælden, fordi det er nødvendigt for at kunne investere i bl.a. fremtidens digitale løsninger og nye tog, og det skal vi fortsætte med,« siger Aske Wieth-Knudsen.

For Rejsekort bliver der generelt tale om en takststigning på 3 pct., og selvom det næppe ser godt ud i de rejsendes optik, så forsøger DSB at vende det til noget positivt, fordi man mener, at det giver mere gennemskuelige priser.

Der sker desuden en gennemsnitlig stigning på 1,7 pct. for kontantbilletter og 10-tursklippekort.

Flere andre transportselskaber hæver også priserne - herunder Arriva, der sætter taksterne op med gennemsnitligt 1,2 pct.

Når DSB i år løfter priserne mere end takststigningsloftet på 1,3 pct., så skyldes det, at man har haft et prismæssigt efterslæb fra de seneste år.

Læs også
Annonce