*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Finans
Annonce
0

Her er bilproducenternes stjerneskud

Se hvilke biler der klarer sig bedst, når der uddeles bøllebank.

Erhverv
Volvos store SUV, XC90, blev årets topscorer - blandt andet på grund af de mange indbyggede sikkerhedssystemer. Foto: EuroNCAP

Hvad har den store firehjulstrækker Volvo XC90 til fælles med den store familiebil Jaguar XE og minibilen Honda Jazz?

De er i hver sin klasse bedst at opholde sig i, hvis bilen skulle komme ud i en ulykke.

Det fremgår af årets topliste fra den europæiske bilsikkerhedsorganisation EuroNCAP.

Læs mere hos EuroNCAP

Bilproducenterne stilles år for år over for nye krav for at kunne opnå topkarakter, når den europæiske bilsikkerheds-organisation EuroNCAP henter biler ind til prygl i de såkaldte crashtest. I 2016 stilles der således skrappere krav til bilernes beskyttelse af fodgængere.

For at få bilproducenterne til at indbygge den bedst mulige sikkerhed i bilerne tester EuroNCAP hvert år et antal biler ved at udstyre dem med dummier og måleinstrumenter, hvorefter bilerne populært sagt sendes ind i en betonvæg og et vejtræ.

Alt efter hvordan bilerne er i stand til at beskytte passagererne, tildeles de et antal stjerne fra 1 til 5, hvor 5 er bedst.

Nu har EuroNCAP udpeget de bedste blandt de godt 40 biler, der blev testet i 2015. Årets bedste bil var den store SUV - eller firehjulstrækker - Volvo XC 90, der opnåede den usædvanlige 97 pct. sikkerhed, når der gælder beskyttelsen af voksne passagerer. Samtidig fik den fuldt hus - 100 pct. - når det gælder de sikkerhedsmæssige assistentsystemer.

Alle klassevindere - med undtagelse af Mazda MX5 med 4 stjerner - opnåede topkarakteren 5 stjerner.

Klassevinderne er:

  • Stor firehjulstrækker: Volvo XC90
  • Lille firehjulstrækker: Mercedes-Benz GLC
  • Stor familiebil: Jaguar XE
  • Lille familiebil: Infinity Q30
  • Minibil: Honda Jazz
  • Stor MPV: Ford Galaxy
  • Lille MPV: VW Touran
  • Roadster: Mazda MX5

Læs mere om de bedste biler hos EuroNCAP

Danske bilister kan dog ikke umiddelbart gå ud fra, at en tildelt topkarakter på fem stjerner gælder for alle modeller af den pågældende biltype. En topkarakter tildeles kun biler, der som standard er udstyret med de nyeste assistentsystemer, der kan hjælpe med at afværge en ulykke, hvis føreren skulle være uopmærksom.

Det kan være nødbremsesystemer, der selv reagerer på en forhindring foran bilen - eksempelvis en fodgænger, der pludselig træder ud på vejbanen. Det kan også være en såkaldt linjevogter, der advarer om, at bilen er på vej ud i en anden vognbane.

Mange af disse sikkerhedssystemer har især i mindre biler været ekstraudstyr i danske biler på grund af den høje danske registreringsafgift. Det har flere gange fået den danske bilistorganisation Forenede Danske Motorejere (FDM) til at understrege, at en måske mindre veludstyret dansk bil kun vil opnå 4 stjerner, selv om EuroNCAP har testet modellen til 5 stjerner.

Læs også