*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Annonce
0

»Føtex er sej« - men kan den nye mand lokke dig?

Føtex' nye direktør skal bokse med stærke konkurrenter.

Erhverv
Føtex skal konkurrere på kvalitet og friske varer, lyder det fra eksperterne.  Foto: Jens Henrik Daugaard

Når Thor Jørgensen snart overtager styringen med Føtex-kæden, får han lidt af en opgave med at holde på kunderne.

Ifølge to detaileksperter er Føtex-konkurrenterne nemlig blevet stærkere samtidig med, at markedet er under stor forandring.

Føtex har fundet ny direktør

»De er blevet mere presset de senere år, fordi konkurrenterne har fået godt styr på tingene. SuperBest har rebrandet til Meny, og Coop har fået gang i SuperBrugsen med nogle værdier, som kunderne er glade for,« siger Flemming Birch, som er direktør for konsulentvirksomheden Birch & Birch.

Han forklarer, at Føtex isoleret set har klaret sig godt, men at hele branchens konkurrence er ved at ændre sig.

»Før stod slaget om, hvem der kunne sælge den billigste Beauvais ketchup. Nu bevæger hele midtermarkedet sig internationalt set over mod at blive noget mere torvelignende med betjente diske og høj faglighed,« siger Flemming Birch.

Derfor er det den helt rigtige strategi, når Føtex vælger at fokusere på fødevarekvalitet og have egne slagtere og bagere i butikkerne.

»Det er lige præcis der, de skal markere sig med noget, som de andre ikke kan. Hele markedet rykker hen mod kvalitetsråvare og ferske produkter,« siger Flemming Birch.

Han står ikke alene med sin vurdering.

»Det er sindssygt vigtigt, at de differentierer sig fra lavpris-supermarkederne. De har meget godt styr på tingene, men deres udfordring er høj kvalitetsstyring, innovation og ferske varer,« siger direktør Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia.

Læs også