*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Rejseselskab vildleder danske seniorer i breve

Rejseselskab overtræder lovgivningen i sin markedsføring, når de tilbyder gratis rejser, der ikke er gratis.

Erhverv

Otte dages gratis rejse sydpå. Det lyder næsten for godt til at være sandt, og det er det faktisk også. Det skriver Dagbladet Ringsted.

Et ukendt antal danske seniorer har i starten af januar modtaget et brev med en personlig invitation fra det norske rejseselskab Kenba Travel. De inviterer til såkaldte markedsundersøgelser i Roskilde, Taastrup og København, og til gengæld får man en »gratis« otte dages rejse sydpå for to personer.

- Det er for godt til at være sandt. Det kan ikke lade sig gøre, fortæller Mogens Flyvholm fra Holbæk om sin reaktion, da han åbnede og læste brevet.

At kalde det »gratis« er også en usandhed. Man skal nemlig betale en lufthavnsafgift på 590 kroner per person, og dermed overtræder Kenba Travel lovgivningen i sin markedsføring. Det fortæller Tina Dhanda Kalsi, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.

- Der er ingen tvivl om, at det er vildledende markedsføring at kalde det en gratis rejse, når den ikke er helt gratis. Det er i strid med markedsføringslovgivningens regler, siger Tina Dhanda Kalsi, der har set et af de udsendte breve.

Stefan Marx, talsperson for Kenba Travel, fastholder i en mail til avisen, at det er et godt tilbud, der ikke er vildledende.

- Kunden får rejsen af os som tak for, at de hjælper os med en markedsundersøgelse og dækker kun eksterne gebyrer. Hver gang vi nævner »gratis«, siger vi også tydeligt, at man betaler 590 kroner i lufthavnsafgifter. Rejsen er en flot temarejse på otte dage med meget indhold, flyrejse, overnatninger på fire- og femstjernede hoteller - så her kan vi ikke se, at vi vildleder nogen, skriver Stefan Marx.

Det er ikke første gang, at den norske virksomhed sender breve til danskere. Det gjorde de nemlig også i august 2015. I hjemlandet Norge har Kenba Travel desuden gennemført flere markedsundersøgelser, hvilket har medført utilfredse kunder.

Læs også