*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Om 10 år vil alle nye biler være elektriske

Billigere batterier vil allerede om tre-fem år gøre elbilerne konkurrencedygtige, vurderer analyse fra Carnegie Worldwide.

Erhverv
Batterierne i en Tesla udgør i dag 25-30 pct. af elbilens pris. Men batterierne vil falde i pris med 20 pct. om året, fremgår det af analysen fra Carnegie Worldwide. PR

Elbilerne kæmper fortsat for at finde deres plads i bilmarkedet, men om cirka 10 år vil næsten alle nye biler være elektriske. Allerede om tre-fem år vil elbilernes i øjeblikket største udfordringer med ladetid og rækkevidde være løst.

Det fremgår af en rapport fra investeringsforeningen Carnegie Worldwide, der slår fast, at prisen på batterier vil falde så hastigt, at elbilerne bliver hverdag langt hurtigere end hidtil antaget.

Læs mere hos Carnegie Worldwide

»Vi forventer, at bilkøberne allerede i 2020-2023 vil betragte elbilerne som det naturlige valg, fordi elbilernes batterier inden for fem år vil være gode nok til, at folk reelt kan nøjes med en elbil,« forklarer Morten Springborg, der er temaanalytiker hos Carnegie Asset Management.

Derfor tror han også på, at der i løbet af tre-fem år vil være et helt andet udbud af elbiler, der kan konkurrere med de traditionelle biler i mellemklassen.

Han bruger luksusmærket Tesla som eksempel.

»Batterierne udgør i dag 25-30 pct. af bilens pris, men prisen på batterierne falder med 20 pct. om året på samme måde som anden elektronik. På den måde er en Tesla en iPad på hjul. Samtidig er elbilerne langt mere simpelt konstrueret end biler med forbrændingsmotor. Derfor vil elbilerne falde i pris på en måde, som vi slet ikke kender fra de traditionelle biler. Her er der snarere tale om, at de har fået mere udstyr til samme pris,« siger Morten Springborg.

»I årene 2025-2030 skal omkring 500 mio. biler verden over skiftes ud, og de vil i vid udstrækning blive erstattet af en elbil,« spår Morten Springborg.

Han mener, at udviklingen især vil blive understøttet fra kinesisk side.

»De kinesiske myndigheder satser markant på elbiler, og det gælder også en bilproducent som BYD. Som vi har set de koreanske biler vinde frem, vil vi også billigere kinesiske elbiler vinde frem,« siger Morten Springborg.

Han tilføjer, at dieselskandalen fra Volkswagen også vil skubbe til udviklingen i retning af elbiler.

Samtidig mener han, at de danske politikere måske lige har været hurtige nok til at sløjfe elbilernes fritagelse for registreringsafgift.

»Indtil de rene elbiler vinder frem i større stil, ville en plug in-hybrid være det oplagte valg. Men de er fortsat meget dyre i Danmark, da de belastes meget hårdt af de høje danske registreringsafgifter,« siger Morten Springborg.

Læs også
Annonce