*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Flere bilmærker undersøges for dieselsnyd

De franske myndigheder undrer sig over høje NOx-tal hos modeller fra Renault, Ford og Mercedes.

Erhverv
De franske myndigheder undrer sig over NOx-tal for bl.a. Mercedes-Benz S-klasse. Foto: Marcus Brandt/AP

De franske myndigheder undersøger nu yderligere et par bilmærker for miljøtal, som afviger væsentligt fra den officielle EU-norm, der er en laboratorietest. Det sker uden antydning af, at bilmærkerne som Volkswagen-koncernen direkte har installeret snydesoftware i dieselbilerne.

I VW-sagen drejer det sig især om udledningen af kvælstofilter (NOx), hvor snydesoftwaren i testsituationer manipulerende resultatet, så bilerne fremstod mere miljøvenlige end under reelle kørselsforhold.

Nu undrer de franske myndigheder sig over stærkt afvigende NOx-tal i modeller fra bilmærkerne Renault, Ford og Mercedes-Benz. Myndighederne har testet biler ved kørsel på veje, efter den gældende EU-norm, og samtidig kontrolleret bilerne for snydesoftware.

De franske myndigheder oplyser, at der ikke er fundet snydesoftware i bilerne. Derimod undrer myndighederne sig over, at testresultater fra kørsel på almindelig vej afviser markant fra EU-normen.

I den forgangne uge gennemførte myndighederne en razzia hos Renault, der efterfølgende har kaldt 15.000 biler til kontrol. Her skal det undersøges, hvordan motorernes filtersystemer fungerer ved forskellige temperaturer.

Men de franske myndigheder undersøger også modeller som Ford C-Max og Mercedes-Benz S-klasse. Testede biler har vist sig at have meget højere udledningstal under reel kørsel end de officielle tal efter den gældende EU-norm. Det fortæller branchemediet Automotive News.

Renault har allerede afvist at benytte sig af snydesoftware, og Ford gør det samme over for Automotive News.

»Der er ikke snydesoftware i vores biler, og vi støtter fuldt ud, at der indføres mere realistiske test. Men vores biler lever op til både de franske og de øvrige europæiske normer efter de gældende laboratorietest. Men uofficielle undersøgelser udført på vejene kan give markant anderledes resultater,« siger en Ford-talsmand til branchemediet.

Den tyske miljøorganisation Deutsche Umwelthilfe har i egne undersøgelser også fundet stærkt afvigende miljøtal hos biler som Renault Espace, Mercedes C-klasse og Opel Zafira. De enkelte mærker har dog understreget, at de ikke har benyttet sig af snydesoftware.

Alligevel har Deutsche Umwelthilfe opfordret til, at man i Tyskland helt bør omlægge typegodkendelsen af nye biler. Samtidig bør bilerne testes under mere realistiske kørselsforhold.

Læs også
Annonce