*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Renault tilbyder at opdatere 700.000 dieselbiler

Captur-modeller skal have opdateret antiforurenings-systemer, da der er problemer med udledningen ved lave temperaturer.

Erhverv

»Vi bruger ikke snydesoftware, vi opfylder alle normer, og vi vil absolut ikke snyde forbrugerne.«

Således understreger konkurrencechef hos den franske bilproducent Thierry Bollore, at Renault ikke kan sættes i bås med den tyske Volkswagen-koncern, der har installeret snydesoftware i 11 mio. dieselbiler. Det sker over for Bloomberg News.

Men Thierry Bollore kan ikke skjule, at Renault nu også har fået problemer med udledningen fra dieselmodeller. Bilkoncernen har besluttet at tilbagekalde 15.800 dieselbiler i Captur-serien. Det er en lille SUV, og tilbagekaldelserne gælder tilsyneladende kun udgaver med en 110 hk motor.

Den udgave sælges ikke i Danmark.

Captur-modellerne skal have opdateret antiforureningsystemerne, og det arbejde skulle ifølge Bloomberg tage en halv arbejdsdag per motor.

De forhøjede tal for udledning hænger tilsyneladende sammen med, at dieselmotorernes NOx-filtre ikke fungerer godt nok - især ved lave temperaturer.

Sagerne om bilernes problemer med høj udledning ved normal kørsel, har tirsdag også fået generalsekretæren for de europæiske bilproducenters organisation, ACEA, til at efterlyse, at der så hurtigt som muligt bringes overensstemmelse mellem den gældende EU-norm og de resultater, der opnås, når bilerne køres i daglig trafik. Til det formål skal der efter hans mening udarbejdes en norm for kørsel under almindelige forhold - (real-driving emissions - RDE).

Læs mere hos ACEA

Men samtidig tilbyder Renault nu, at op til 700.000 bilister kan få opdateret softwaren til deres dieselmodeller. Da det skal være frivilligt,  tyder det mere på, at Renault vil undgå at havne i samme situation som VW. Der foreligger endnu ikke oplysninger om, hvad opdateringen vil betyde for NOx-udledning, motorydelse og brændstofforbrug.

De franske myndigheder vil også undersøge modeller fra Ford og Mercedes-Benz, fordi test under reelle forhold har afsløret udledningstal, der afviger markant fra de officielle tal efter EU-normen.

Læs også
Annonce