*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Discountkæde satser stort på vinsalg

Konkurrencen er hård blandt de verdensførende supermarkedskæder, og det får nu den tyske discountkæde Aldi til at satse på salg af vinkasser til de britiske forbrugere.

Erhverv
Discountkæden Aldi satser nu på salg af vin til de britiske forbrugere. Foto: Johner Images

For første gang lancerer den tyske discountkæde Aldi nu en helt ny online service med salg af vin – i kasser - til de britiske kunder.

I et offensivt angreb på supermarkedskonkurrenterne vil Aldi lokke flere kunder i biksen ved at tilbyde flere end 90 forskellige vine via deres hjemmeside. En investering til næsten 440 mio. kr., der både tilbyder briterne køb af eksklusive vintilbud samt et udvalg af de bedst sælgende dråber, der allerede findes i butikker.

Det skriver The Guardian.

Kunderne vil kunne shoppe vinene online og enten hente flaskerne i butikken eller få dem leveret gratis, hvis de har handlet for mere end ca. 500 kr. Den nye online kontakt med forbrugerne er en del af Aldi nye langsigtede strategi om at ramme så bredt et kundeklientel som muligt – også dem, der ikke har en Aldi butik lige om hjørnet.

For der er benhård konkurrence på detailmarkedet, hvilket også opleves herhjemme med flere nye initiativer fra de største kæder i håbet om kundernes gunst.

På det britiske marked ses konkurrencen også illustreret ved, at supermarkedskæden Tesco, der de seneste år har været hårdt presset af de tyske discountkæder Aldi og Lidl, i december begyndte at sælge en række vinylalbum efter en kæmpesucces med salg af heavy metalbandet Iron Maidens seneste album.

Konkurrencen rammer også i USA, hvor giganten Wal-Mart netop har lanceret en spareplan, der betyder, at virksomheden nu lukker næsten 270 butikker.

Den tyske discountkæde Aldi er pt. den syvende største supermarkedskæde i verden, mens den anden store tyske kæde, Lidl, har indtaget en 4. plads, og begge de tyske storkoncerner har også discountbutikker herhjemme.

Aldi har i dag over 630 butikker i Storbritannien og yderligere planer om at åbne 83 flere i år, hvormed kæden sætter kurs mod at nå 1000 britiske butikker i 2022.

Læs også