*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Endnu en amerikansk stat går i kødet på Volkswagen

Prisen for at snyde de amerikanske myndigheder og forbrugere kan løbe op i mange milliarder dollars.

Erhverv
Den amerikanske delstat New Mexico har sagsøgt VW. Her billede fra byen Albuquerque. Foto: Roberto E. Rosales/The Albuquerque Journal via AP

Bunken af sagsanlæg mod den tyske bilfabrikant Volkswagen fortsætter med at vokse.

Den amerikanske delstat New Mexico har sagsøgt VW for at forbryde sig mod statens love om luftforurening og for at vildlede forbrugere.

Det oplyser statsanklager Hector Balderas i en skriftlig erklæring.

I forvejen har delstaterne Texas og West Virginia lagt sag an mod VW for samme forseelse. Derudover venter der bilproducenten over 500 amerikanske sagsanlæg fra vrede kunder, investorer og forhandlere.

Det amerikanske miljøagentur, EPA, truer med at sagsøge VW for op mod 45 mia. dollars – over 300 mia. kr.

Det er ikke lovligt at tjene store summer på at vildlede forbrugerne i New Mexico.

Hector Balderas, statsanklager i New Mexico

Af det 69 sider lange anklageskrift fra New Mexico fremgår det, at VW har solgt mellem 4.000 og 10.000 dieselbiler i staten udstyret med snydesoftware.

Bilerne er blevet markedsført som miljøvenlige, men har i virkeligheden udspyet høje niveauer af kvælstofoxider, skriver anklageren.

»Det er ikke lovligt at tjene store summer på at vildlede forbrugerne i New Mexico,« siger Hector Balderas.

VW har ikke kommenteret på anklagen, men konstaterer, at koncernen samarbejder fuldt ud med de amerikanske myndigheder.

Det er fire måneder siden, at VW’s omfattende svindelnummer blev afsløret. Millioner af dieselbiler verden over har fået installeret en software, der får motorerne til at skrue ned for forureningen under test.

Dermed fremstår bilerne mere miljøvenlige, end de reelt er.

Dieselskandalen omfatter 580.000 biler i USA fordelt på mærkerne VW, Seat, Audi, Porsche og Skoda. De amerikanske myndigheder kræver en plan for, hvordan VW vil bringe bilerne i overensstemmelse med de gældende emissionskrav.

Det første udkast til en plan blev afvist, fordi det var »svagt« og »mangelfuldt.«

Også i Europa er der indgivet adskillige søgsmål mod VW. Herhjemme afventer berørte VW-bilejere fortsat svar på, hvornår deres snyderamte biler skal kaldes på værksted.

Trafikstyrelsen mangler endnu at godkende de tekniske løsninger, der skal til for at gøre bilerne lovlige. Indtil da må bilejerne væbne sig med tålmodighed.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

Læs også