*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Julesalget blev en fuser - største fald siden 2008

De danske forbrugere gav ingen julegaver til detailhandlen i december, viser nye tal.

Erhverv
Detailsalget var i december ramt af det største fald siden 2008. Foto: Jan Dagø

Detailsalget i Danmark faldt med 0,8 pct. i december.

Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, der dermed har sat punktum for et handelsår med både gode og dårlige nyheder.

De danske handlende sluttede 2015 af med det første fald i detailsalget i syv måneder og det dårligste julesalg siden 2008. Særligt salget af tøj skuffede med et fald på 4,8 pct., mens salget af fødevarer trak i den modsatte retning med en stigning på 0,3 pct.

Ifølge økonomer skyldes tilbagegangen i detailsalget først og fremmest det milde decembervejr, der mindskede lysten til nyt vintertøj.

En del af årsagen skal dog også findes i shop-amok-dagen Black Friday, der ramte Danmark den 27. november.

»Der var på forhånd spekulationer om, hvorvidt Black Friday ville betyde et lavere salg i december. Det tyder dagens tal altså på,« siger økonom Jens Uhrskov Hjarsbech, Dansk Erhverv.

Det skuffende julesalg skyldes også, at danske butikker i stigende grad er udfordret af konkurrencen fra udenlandske netbutikker, påpeger han.

»Det sender en del af danskernes forbrug ud af landet. Samtidig har mange butikker været presset til at holde tidligt udsalg i december, hvilket presser indtjeningen,« siger Jens Uhrskov Hjarsbech.

Omsætningen i detailhandlen fungerer som en slags strømpil for den økonomiske situation i Danmark. Og der er ingen grund til vinterdepression.

For hele året voksede detailsalget med 1,2 pct. sammenlignet med året før og nåede dermed sit højeste niveau siden 2011. Det er med til at trække det stille opsving i Danmark, lyder det.

»Trods faldet i december må vi konstatere, at det er gået den rigtige vej gennem de seneste år. Alligevel er det noget bekymrende, at faldet i december blev så stort. Det tegner et lidt mindre optimistisk billede af privatforbruget, end indtrykket har været hidtil,« siger Jes Asmussen, cheføkonom i Handelsbanken.

Købekraften blandt de danske husholdninger er stigende som følge af lønhop og den lave inflation.

Desuden betyder fremgangen på arbejdsmarkedet og boligmarkedet samt de lave boligrenter, at privatforbruget vil fortsætte sin fremgang i 2016, vurderer Nordeas cheføkonom, Helge J. Pedersen.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

Læs også
Annonce