*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

International is-producent ændrer nu størrelsen på din Magnum

Forbrugervaregiganten Unilever vil nu skrumpe de kendte ismærker Magnum, Cornetto og Ben & Jerry’s, så de ryger under 250 kalorier. Det sker i forsøget på at følge sundhedsdagsorden, lyder det fra selskabet, der dog ikke skærer priserne tilsvarende.

Erhverv
Unilever skærer nu ned på kalorier - og dermed størrelsen på deres mange populære isprodukter.  Foto: Mads Nissen

Den britisk-hollandske fødevarekoncern Unilever vil nu skære op mod en tredjedel af størrelsen på deres kendte ismærker som Magnum, Cornetto og Ben & Jerry’s, så de hver især kommer under 250 kalorier.

Det skriver britiske The Guardian.

Til foråret ryger en portion Ben & Jerry’s is ned fra 150 ml. til 100 ml., hvilket svarer til at smelte 33 pct. af bægeret. Unilever har dog kun planer om at skære prisen med 26 pct., ifølge en rapport i fagbladet The Grocer.

Samtidig bliver en Magnum mandel, som er Unilevers mest eftertragtede ispind på markedet, også reduceret fra 110 ml. til 100 ml., ligesom classic-udgaven af den populære is skrumper ind fra 120 ml. til 110 ml.

Derudover oplyser Unilever, at nogle af forbrugervaregigantens isprodukter, hvis salg bare i Storbritannien har en årlig værdi på omkring 54 mio. kr., helt vil blive droppet som f.eks. Magnum Infinity Chocolate & Caramel, som indeholder 274 kalorier.

Vi har indført dette 250 kalorie-mål for at gøre det lettere for vores forbrugere at træffe informerede og sundere valg, når de nyder deres favorit is som en del af en balanceret livsstil

Noel Clarke adm. direktør for branding hos Unilever UK & Ireland

Forklaringen på nedsmeltningen af produkterne skyldes ifølge Unilever selv, at de har tilbragt 18 måneders intensiv forskning for at nå selskabets mål om, at alle deres »enkeltserveringer« skal under 250 kalorier.

»Vi har indført dette 250 kalorie-mål for at gøre det lettere for vores forbrugere at træffe informerede og sundere valg, når de nyder deres favorit is som en del af en balanceret livsstil, fortæller Noel Clarke, adm. direktør for branding hos Unilever UK & Ireland.

»Det var vigtigt for os ikke at gå på kompromis med smag eller kvalitet, og det er præcis, hvad vi er lykkedes med,« lyder det yderligere fra Noel Clarke.

Ifølge The Guardian står virksomheden sandsynligvis over for stor kritik for at øge prisen på deres produkter pr. gram under dække af, at det er drevet af en sundhedsdagsorden.

Noel Clarke indrømmer også over for fagbladet The Grocer, at der er risiko for en modreaktion fra kunderne, men han er dog samtidig overbevist om, at kunderne vil »sætte pris på det, vi forsøger at gøre ... og købe mere«.

Læs også