*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Annonce
0

Vidne i VW-sagen: Flere chefer vidste besked

Den tyske bilkoncern var under pres for at leve op til miljøkravene i USA.

Erhverv
"Rene dieselmotorer" lød budskabet fra VW. Men det var kun muligt med softwaresnyd. Foto: Friso Gentsch/AP

Langt flere chefer og medarbejdere end først antaget kan have haft en viden om den tyske Volkswagen-koncerns brug af snydesoftware i dieselbiler. Nogle chefer kan endda have været direkte involveret i sagen.

Det har et unavngivent vidne, der tilsyneladende selv er belastet i sagen, fortalt til anklagemyndigheden i Braunschweig. Det fortalte flere tyske medier som Süddeutsche Zeitung, Spiegel Online og Die Zeit i løbet af weekenden.

Manden, der betegnes som et kronvidne, har oplyst, at han havde fortalt chefer uden for sin egen afdeling om manipulationen med miljømålinger fra diselmotorer - uden at der skete noget.

Volkswagen-koncernen har erkendt, at 11 mio. dieselbiler verden over har fået installeret en snydesoftware, som er i stand til at skelne mellem, hvornår bilen testes, og hvornår den bruges til almindelig kørsel. I testsituationer har softwaren så kunnet få udledningen af kvælstofilter (NOx) til at være langt mindre end under normalt brug af motoren.

Det blev afsløret af de amerikanske miljømyndigheder tilbage i september, og det blev startskuddet til den efterfølgende dieselskandale, hvor en af verdens største bilproducenter bevidst havde snydt.

Vidnet har fortalt, at der i afdelingen for motorudvikling herskede en "tavshedskultur", så andre afdelinger ikke vidste besked om, hvad der foregik.

Umiddelbart efter at diesellagen begyndte at rulle, tog den tidligere koncernchef Martin Winterkorn sin afsked. Han forsikrede dog, at han ikke havde kendt til sagen. Han blev afløst af den daværende Porsche-chef Matthias Müller.

Ifølge vidnet begyndte udviklingen af snydesoftwaren tilbage i efteråret 2006 i en slags fortvivlelse over, at bilproducenten havde problemer med at leve op til især de skrappe amerikanske miløjkrav. I stedet for at forlægge problemet for koncernledelsen blev det besluttet at snyde.

Året før - i 2005 - havde Volkswagen iværksat en storstilet dieselkampagne på det amerikanske marked som et træk over for rivalen Toyota, der især markedsførte sig med hybridbiler. Kampagnen "Clean Diesel" var VW's bud på en billigere løsning.

Sagen har siden vist, at dieselmotorerne langt fra var så rene og miljøvenlige, som budskabet fra Volkswagen lod forstå.

Sideløbende med anklagemyndighedens undersøgelser har Volkswagen-koncernen iværksat egne undersøgelser af, hvordan dieselsagen kunne udvikle sig.

Læs også