*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

FDM ser frem til reelle brændstofmålinger

Bilistorganisationen ser positivt på EU-Kommissionens udspil til bedre kontrol med bilers typegodkendelse.

Erhverv
Bilister har i årevis klaget over, at bilerne i daglig brug slet ikke kan holde sig på det brændstofforbrug, som den officielle norm antyder. Foto: AP/ Martin Meissner

»Nu vil bilproducenterne forhåbentlig sørge for, at vi fremover får nogle nye biler, hvor der er bedre overensstemmelse mellem brændstofforbruget under test og det reelle forbrug ved daglig kørsel.«

Det er den umiddelbare reaktion hos den danske bilistorganisation Forenede Danske Motorejere (FDM) til det udspil til bedre kontrol med typegodkendelser af nye biler, som onsdag blev præsenteret af EU-Kommissionen og industrikommissær Elzbieta Bienkowska.

Kommentaren kommer fra Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM's politisk-økonomiske sekretariat.

Udspillet fra Elzbieta Bienkowska er en direkte konsekvens af Volkswagen-koncernens bevidste brug af snydesoftware i 11 mio. dieselbiler. For at undgå en gentagelse af VW-sagen lægges der i udspillet op til, at bilproducenter skal kunne idømmes bøder på helt op til 30.000 euro - knap 224.000 kr. - per bil, hvis en bilproducent snyder med miljøtallene.

Se hele udspillet hos EU-Kommissionen

Udspillet forsøger også at afstikke mere klare grænser for, hvem der er godkendende myndighed, hvem der reelt tester bilerne på vegne af den godkendende myndighed og så bilproducenterne.

»Det hilser vi også velkomment. Det er ikke nogen hemmelighed, at der har været talt om lidt for tætte bånd mellem de organisationer, som tester biler, og producenterne. Testorganisationerne er afhængige af de indtægter, der følger med,« siger Torben Lund Kudsk.

Typegodkendelser er i dag en tillidssag. Hvis en myndighed i et EU-land typegodkender en bil, gælder godkendelsen i alle EU-lande. Derfor lægger EU-Kommisionen op til, at der ikke skal være penge mellem prøveinstitutter og de bilproducenter, der anmoder om typegodkendelser. Betalingen skal i stedet ske til den godkendende myndighed, der så sender pengene videre til de prøveinstitutter, der står for de praktiske test af bilerne.

Danmark foretager ikke typegodkendelser af biler. I Tyskland er Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) den godkendende myndighed, men de reelle test af bilerne er lagt ud til prøveinstitutter som TÜV. Som følge af VW-sagen har institutterne været udsat for hård kritik, fordi de ikke var i stand til at afsløre VW's snyd.

Udspillet fra EU-Kommissionen skal nu behandles i EU-Parlamentet.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

Læs også
Annonce