*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Annonce
0

Discountkæder rydder op og udvider i intens kamp om kunder

Seks discountkæder intensiverer kamp om danske forbrugere. Kiwi og Fakta rydder op, mens Rema 1000 vil vokse.

Erhverv
Mandag melder direktøren i norske Rema 1000-kæde ud i dagbladet Børsen, at kæden øger vækstambitionerne i Danmark og vil vokse fra 272 til 400 butikker i løbet af de kommende år. Foto: Tobias Nørgaard Pedersen

De danske forbrugere kan ende med at blive de helt store vindere i den intensive kamp om kunderne, der foregår på det danske discountmarked i øjeblikket. Det siger Henning Bahr, direktør i Retail Institute Scandinavia.

For kæderne gør sig umage i kampen om kundernes gunst.

- Vi ser en voldsom kamp mellem de seks discountkæder for at få deres andel af den vækst, som sektoren også vil have de kommende år. Nogle accelererer, mens andre stopper og rydder op, inden de skal fortsætte deres vækst, siger Henning Bahr.

- Discountkæderne har let kunne vinde markedsandele, da krisen var værst. Men de er ikke stået stille. De har også produktudviklet og har fået mere fokus på friske varer, større og pænere butikker og bedre sortiment, men stadig til faste lave priser, siger han.

Mandag melder direktøren i norske Rema 1000-kæde ud i dagbladet Børsen, at kæden øger vækstambitionerne i Danmark og vil vokse fra 272 til 400 butikker i løbet af de kommende år.

Dansk Supermarked oplyser samtidig i en pressemeddelelse, at discountkæden Netto vil åbne 25 nye butikker i år, mens andre butikker skal moderniseres.

Og senere fredag oplyser Dagrofas discountkæde Kiwi, at kæden vil lukke 11 urentable butikker inden udgangen af marts, mens der forhandles om yderligere to eller tre butikker.

Samtidig skal der åbnes 16 nye butikker som led i styrkelsen af kædens butikker i Danmark, siger kædedirektør i Kiwi Carsten Hansen.

- Tiden er løbet fra nogle af vores placeringer og lokaler. Blandt andet fordi by- og butiksudviklingen de pågældende steder har ændret sig meget siden 2008, hvor vi startede op i Danmark, siger han i en pressemeddelelse.

Også Coops discountkæde Fakta meldte for nylig ud, at kæden må lukke 20 butikker, mens 150 butikker skal moderniseres alene i år.

Alt i alt er det et udtryk for, at kæderne ruster sig til kamp om kunderne i discountmarkedet, der ifølge Retail Institute Scandinavias analyser kommer til at vokse endnu mere de kommende år.

- Vi har ikke fået for mange lavprisbutikker. Vi tror på, at der kan komme op til et par hundrede flere. Men det er et udtryk for en intens kamp mellem kæderne, siger Henning Bahr.

Både Aldi og Lidl har også tidligere meldt ud, at de vil have flere butikker i Danmark.

Læs også