*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Annonce
0

Millioninvestering i danske Cope it skal bekæmpe briternes tandlægeskræk

Med en ny investering på 2,5 mio. kr. skal iværksættervirksomheden Cope it hjælpe briterne med tandlægeskræk gennem en digital platform.

Erhverv
Den danske iværksættervirksomhed Cope it skal med en ny millioninvestering bekæmpe tandlægeskræk i Storbritannien Foto: Jesper Rais

Den københavnske virksomhed Cope it introducerede i 2015 en app, der skal hjælpe patienter med tandlægeskræk. Indtil videre har 65 danske klinikker taget behandlingsformen i brug.

Med en ny investering på 2,5 mio. kr. fra blandt andet investerings- og udviklingsselskabet CAPNOVA samt eksisterende investorer, vil Cope it nu også hjælpe briterne med svedige håndflader og frygt for boremaskinen. Samtidig vil virksomheden udvide sin markedsandel i Danmark, hvor den digitale platform er faldet i god jord.

Om CAPNOVA
  • CAPNOVA er et investerings- og udviklingsselskab, der ved hjælp af kapital, forretningserfaring og et stærkt netværk hjælper med at omdanne innovative idéer til virksomheder.
  • Selskabet har særlig fokus på den interaktive sektor, herunder e-health, e-learning og computerspil.
  • Selskabet er et af fire innovationsmiljøer, som er udpeget af Uddannelses- og Forskningsministeriet.

App'en tilbyder blandt andet et spørgeskema, der kan screene patienternes særlige behov, vejrtrækningsøvelser og huskesætninger samt mulighed for, at patienten efterfølgende kan vurdere den pågældende tandlæge.

Men også tandlægeklinikkerne kan få gavn af at kende deres patienter bedre og dermed give dem en bedre oplevelse, så de vender tilbage igen. 

Ifølge direktør i Cope it, Esben Toftdahl Nielsen, er patienterne nemlig i dag blevet til forbrugere, der i langt højere grad shopper rundt blandt forskellige tandlægeklinikker.

»Hvis du som patient har haft én dårlig oplevelse, kan du allerede på vej ud ad døren med et par hurtige klik på mobilen finde en ny tandlæge. Her er Cope it en måde at forstå sine patienter bedre og reagere på det,« siger Esben Toftdahl Nielsen.

Når Cope it nu ser mod Storbritannien skyldes det, at omkring 20 pct. af de britiske tandlæger hører under tandlægekæder med op til 500 klinikker i samme kæde. Det gør markedet mere tilgængeligt for den danske virksomhed, der kan tilbyde sit produkt til mange flere tandlæger på samme tid, forklarer direktør Esben Toftdfahl Nielsen.

De private investorer ser generelt et globalt potentiale i den unge iværksættervirksomheds produkt. En af disse er privatinvestor Charlotte Klinge, der investerer i Cope it for anden gang.

»Folk over hele kloden har tænder, og produktet er skalerbart til at møde et større marked. Samtidig har modellen potentiale til at blive overført til andre områder, f.eks. som et digitalt værktøj til at supplere håndteringen af stressforebyggelse i virksomheder,« siger hun.

Læs også