*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Stort lavprisselskab vil fylde brint på flyene

EasyJet tester et nyt system med brintbrændstof til fly. Det skal bruges, når flyet kører på landingsbanen.

Erhverv
EasyJet vil spare på brændstoffet med nyt system. Foto: Daniel Reinhardt/picture-alliance/dpa/AP

EasyJet vil teste et nyt brintbrændstofsystem til fly, som ikke udleder CO2. Teknologien vil blive afprøvet i år, og selskabet forventer at reducere udslippet af CO2 med 7 pct. i løbet af fem år.

Hybridflyet vil benytte en brintbrændstofcelle, der opbevares i flyets bagagerum. Ved hjælp at et nyudviklet nuludledningssystem kan man fange energi, når flyet bremser ved landing, og bruge den til at oplade systemets letvægtsbatterier.

Ifølge EasyJet minder systemet om det såkaldte ’the Kinetic Energy Recovery System’, der bruges i Formel 1-biler. Solceller på skroget af flyet vil også blive brugt til at genoplade batterierne under flyvningen.

Flyet kan derefter bruge den opsparede energi til f. eks. at køre på landingsbanen uden at skulle tænde motorerne. EasyJet foretager mange og korte flyvninger, så omkring fire pct. af det årlige brændstofforbrug bliver brugt under kørsel på landingsbanen.

EsyJets fly bruger i gennemsnit 20 minutter på landingsbanen per flyvning, og det bliver samlet til næsten 6,5 millioner km om året.

»Planen om et hybridfly er både en vision for fremtiden og en udfordring til vores partnere og leverandører om at fortsætte med at finde på nye måder at reducere CO2-fudslippet på,« siger Carolyn McCall, adm. direktør i EasyJet.

Inspirationen til hybridflyet stammer fra studerende på det britiske Cranfield University. Her blev studerende bedt om at udvikle idéer til, hvordan luftfart kunne se ud om 20 år, som en del af en konkurrence for at fejre EasyJets 20-års fødselsdag.

Læs også
Annonce