*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Stærk Lego-konkurrent holder liv i bryllupsrygte

Amerikanske Hasbro kommer flyvende ud af 2015 og lægger dermed pres på Lego. Samtidig holder Hasbro-chefen døren på klem for fusioner.

Erhverv
Star Wars blev en kæmpesucces over hele verden og har trukket tydeligt op i omsætningen hos Hasbro. Foto: Damian Dovarganes/AP

Lego skal levere en relativ solid vækst for hele 2015, hvis den danske legetøjsproducent skal bevare sin plads som nummer to i verden.

Det står klart efter, at en af de største rivaler, amerikanske Hasbro, i går fremlagde regnskab.

Med solide indtægter fra Star Wars-lanceringen i slutningen af 2015 accelererer Hasbro nærmest med jetstriber ud af året. Årets sidste kvartal leverede 23 pct. i organisk vækst, og det er den største kvartalsstigning i fem år.

Det ser ikke så flot ud i regnskabet, fordi den stærke dollar piller glansen noget af Sankt Gertrud, og samtidig havde Hasbro problemer med væksten i begyndelsen af året, så det lander på en vækst for hele året på 4 pct.

Dermed lægger Hasbro relativt hårdt ud i spillet om at være verdens næststørste legetøjskoncern, målt på omsætning. Førstepladsen er taget af Mattel med en omsætning på 5,7 mia. dollars.

Hvis Lego skal overgå Hasbros samlede omsætning på 4.448 mio. dollar i 2015, kræver det, at Billund-koncernen leverer en vækst på omkring 4 pct., afhængig af hvilken dollar-kurs man bruger.

Det bør Lego kunne levere - i hvert fald hvis selskabet kan gentage de vækstrater, der har været dagens orden i de senere år. I 2014 voksede omsætningen med 15 pct., og i første halvår 2015 var det accelereret til 18 pct. Men langt det meste af Legos salg ligger i andet halvår, så væksten for første halvår behøver ikke være ganske retvisende.

Star Wars-successen vil formentlig også give Lego et betydeligt løft i salget.

Op til regnskabet fra Hasbro var der stor spænding om selskabets signaler om fusioner. Bloomberg kunne i sidste uge fortælle, at der i månedsvis har været kontakt mellem Hasbro og Mattel om en fusion mellem de to. Det ville afgjort sætte Lego til vægs størrelsesmæssigt, og det ville på længere sigt også give de to muskler til at konkurrere hårdere på Legos del af banen, nemlig inden for konstruktionslegetøj.

Hasbros adm. direktør holdt mandag blusset i gang under rygterne:

»Vi er fortsat åben for forslag, der udvider vores strategiske varemærke-aftryk, men vi er meget fokuseret på at følge vores egen strategi,« sagde Brian Goldner på en telekonference efter regnskabet og tilføjede, at han ville overveje tilkøb. 

Lego kommer med årsregnskab omkring 1. marts.

Læs også
Annonce