*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Kendt serieiværksætter går i kødet på Just Eat

»Vi kommer med noget helt nyt til takeaway-markedet,« siger Thor Angelo, der har landet endnu en millioninvestering.

Erhverv
Thor Angelo, direktør og stifter af Orderyoyo, har tidligere haft succes med at bygge en virksomhed op fra bunden. PR-foto.

Den danske iværksætter Thor Angelo tager nu kampen op med madportalen Just Eat, der sidder på størstedelen af markedet for takeaway herhjemme.

Sammen med sine partnere i virksomheden Orderyoyo har Thor Angelo netop modtaget en millioninvestering fra venturefonden Seed Capital, der også i foråret 2015 kastede en pose penge efter virksomheden.

Om Orderyoyo
  • Orderyoyo har brugt to år på at udvikle sit system og begyndte salg til restaurantkunder i sommer.
  • Virksomheden tæller i alt 33 ansatte, som snart flytter i nyt hovedkvarter i København NV.
  • Orderyoyo var før kendt som iWaiterApp, men skiftede navn den 1. februar 2016.
  • Seed Capital, der igen har investeret i Orderyoyo, er Danmarks største venturefond med omkring 70 selskaber i sin portefølje. Fonden forvalter cirka 2 mia. kr.

Orderyoyo står bag et system, der tilbyder restauranter deres egen salgsplatform i form af en app og hjemmeside. Derudover leverer Orderyoyo en printer, som sørger for, at ordrerne lander direkte i køkkenet.

Idéen er, at restauranterne skal genvinde ejerskabet over deres kunder.

»85 pct. af alle takeaway-ordrer kommer fra stamkunder. Derfor er det helt hul i hovedet, at de ordrer skal gå via portaler som Just Eat, som snupper en stor bid af restauranternes omsætning. Den første henvisning må gerne være dyr, men ikke alle sammen,« siger Thor Angelo.

Han har tidligere haft succes som stifter af virksomheden Languagewire, der er blandt verdens største leverandører af oversættelse med over 100 ansatte og næsten 200 mio. kr. i årlig omsætning.

Vi kan se på tallene, at kunderne bruger Orderyoyo og er glade for løsningen. Teamet eksekverer fantastisk, og vi er derfor ikke bange for at investere igen.

Helle Uth, investment manager i Seed Capital.

Foreløbigt har Orderyoyo 450 danske restauranter som kunder. Den unge virksomhed er også gået i luften i Storbritannien, hvor Just Eat ligeledes er en kæmpe aktør.

»Vi kommer med noget helt nyt til takeaway-markedet. Og med en ny investering kan vi for alvor skrue op for blusset,« siger Thor Angelo, der vil have mindst 3.000 takeaway-steder i Danmark som kunder – og også ser muligheder hos traditionelle restauranter.

Som kunde hos Orderyoyo betaler man et månedligt gebyr på 1-5 pct. Just Eat tager 12 pct. af den omsætning, som restauranter generer via Just Eat.

Just Eat-direktør Carsten Boldt frygter ikke den nye konkurrent.

»Vi tilbyder også mini-sites til vores restauranter, som gør, at de f.eks. rangerer højere i Google-søgninger. Og på Just Eat sørger vi for både kundeservice og nogle steder levering,« siger Carsten Boldt.

»Vi har 15 års erfaring med markedsføring af online takeaway, hvilket også er årsagen til, at vi vokser med mere end 10 pct. – og årligt genererer mere end 800 mio. kr. i omsætning til vores 2.000 restauranter,« siger Just Eat-direktøren.

Læs også