*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Danske Vogmænd: Der er nogle mellemhandlere, der kan »squeezes ud«

Virksomheden Wuxus lancerer fra sommer »transportbranchens Momondo«, der går uden om speditørerne. Branchen har selv sat gang i IT-investeringer.

Erhverv
Wuxus introducerer sin app til godstransport i Danmark til sommer og i Tyskland til Oktober. Foto: Jens Dresling/ Polfoto

De danske speditører vil fra sommeren møde modstand på det hjemlige marked, når firmaet Wuxus lancerer en app, hvor private og erhvervskunder kan bestille godstransport direkte hos vogmænd.

Branchen har i forvejen gjort meget for at effektivisere sin transport. Men Wuxus vil udnytte, at der stadig er vognmænd, der kører ture med ledig plads i lastrummet.

DTL, der er brancheforening for danske vognmænd, ser positivt på den nye spiller på markedet.

»Vi har jo set det på andre områder med flybestillinger og andet. Der er nogle mellemhandlere, der kan squeezes ud. Det er nok også noget, vi kommer til at se på godsområdet,« siger Ove Holm, erhvervspolitisk chef hos DTL.

Men hvis Wuxus vinder markedsandele, bliver det ikke fordi den eksisterende branche har siddet på hænderne.

»Der er ingen tvivl om at speditører og vognmænd invester meget i IT i disse år. Spørgsmålet er, om de kan gøre det godt nok selv,« siger Ove Holm.

Wuxus har en ambitiøs målsætning om at få 10.000 lastbiler ind i systemet det første år. Men hos speditørerne, som må holde for hvis den nye virksomhed vokser, vækker navnet Wuxus dog ikke meget genklang endnu.

»Det har jeg ikke hørt om, så det kan jeg ikke forholde mig til,« siger Danske Speditørers politik- og kommunikationschef, Henrik Beck.

Ove Holm fra DTL er heller ikke meget for at gå helt i dybden, med hvordan han ser fremtiden for Wuxus i branchen.

»Jeg kan ikke vurdere om Wuxus bliver en succes eller ej. Men jeg tror, de har fat i en interessant teknologi,« siger Ove Holm.

Læs også