*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Efter VW-skandalen: Nu planlægger Tyskland dopingkontroller af bilproducenterne

Alle bilproducenter må forvente at blive kontrolleret til enhver tid, bekræfter den tyske transportminister.

Erhverv
Den tyske minister vil genoprette tilliden til den tyske bilindustri efter den største skandale i branchens historie.  Foto: Michael Sohn

Volkswagens møgsager om forurening og snydesoftware har rystet den tyske økonomi og skabt mistillid til landets ellers velrenommerede bilindustri.

Sådanne problemer vil den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, ikke se flere af. Derfor vil han nu indføre uanmeldte stikprøvekontroller på tyske biler.

Kontrollerne af motorkøretøjer vil være i stil med dopingtests til atleter, forklarer den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, søndag i et interview med den tyske avis Bild.

»Uanmeldt og hvert eneste år,« siger han.

Stikprøverne kan eksempelvis udføres ved at teste forureningen på tilfældigt udvalgte biler fra udlejningsselskaber, skriver avisen.

Derudover vil ministeriet indføre roterende kontroltjenester og offentliggørelse af motorsoftware for at skabe gennemsigtighed og dermed forsøge at genoprette tilliden til den blødende bilindustri.

Transportministerens forslag kommer, efter Volkswagen i september indrømmede at have svindlet med amerikanske emissionsprøver ved at installere snydesoftware i op mod 11 mio. dieselkøretøjer på verdensplan.

Ifølge selskabet selv var kun en lille gruppe medarbejdere ansvarlige for snyderiet.

»Jeg forventer, at Volkswagen til fulde afslører, hvilke procedurer, der har ledt til manipulationen,« siger Dobrindt til Bild.

Udover at have skubbet Volkswagens tidligere topchef Martin Winterkorn ud af direktørstolen, forventes skandalen at blive en bekostelig affære for bilproducenten.

Præcis hvor dyr vides endnu ikke. Volkswagens regnskab for 2015 skulle have været offentliggjort i marts, men er grundet skandalen blevet udskudt på ubestemt tid. I fjor meddelte Volkswagen imidlertid, at man havde afsat 48 mia. kr. til at dække skandalen i tredje kvartal.

Godt 91.000 danske VW-dieselbilister menes at være omfattet af skandalen.

I Tyskland og Sverige er man så småt begyndt at kalde de berørte biler ind til service, men i Danmark er man endnu ikke klar til at påbegynde arbejdet, siger pressechef Søs Righoldt søndag til Finans.

Læs også
Annonce