*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Finans
0

Tyske medier: VW's topchef kendte til snydesoftware

Tyske medier skriver med henvisning til interne dokumenter, at den tidligere VW-chef Martin Winterkorn allerede i 2014 blev orienteret om sagen.

Erhverv
Martin Winterkorn var hurtig til at påtage sig ansvaret for dieselskandalen og fralægge sig stillingen som koncernchef. Foto: AP/ Markus Schreiber

Den tidligere topchef i Volkswagen-koncernen Martin Winterkorn blev allerede i maj 2014 orienteret om, at de amerikanske miljømyndigheder havde mistanke om, at den tyske bilkoncern havde installeret snydesoftware i dieselbiler.

Det har flere tyske medier beskrevet i løbet af weekenden. Bild am Sonntag skriver med henvisning til interne dokumenter, at Martin Winterkorn i maj 2014 skriftligt af en medarbejder blev orienteret om, at de amerikanske miljømyndigheder havde målt NOx-udledning (kvælstofilter), der var 35 gange højere end de tilladte grænseværdier.

Allerede i efteråret 2015 skrev det tyske Manager Magazin med henvisning til at mødereferat, at VW-bestyrelsen tilbage i 2014 havde diskuteret sagen. Dengang blev det afvist af Volkswagen.

Bilkoncernen har heller ikke ønsket at udtale sig om de nye detaljer. En talsmand for VW fortalte i weekenden de tyske medier, at bilkoncernen ikke havde kommentarer til sagen.

Dieselsagen begyndte for alvor i USA 18. september i fjor, og fem dage senere trådte Martin Winterkorn tilbage som topchef for VW-koncernen.

Ved den lejlighed understregede han, at han ikke havde noget kendskab til sagen.

»Men som adm. direktør accepterer jeg ansvaret for de uregelmæssigeheder, der er fundet i dieselmotorerne. Derfor har jeg anmodet bestyrelsen om en aftale for min fratrædelse. Jeg gør det for virksomhedens bedste, selv om jeg ikke ved af, at jeg har gjort noget forkert,« understregede Martin Wintkorn.

Siden sagen begyndte at rulle, er det kommet frem, at VW har installeret snydesoftware i 11 mio. dieselbiler. Softwaren var i stand til at registrere, hvornår bilerne blev testet. Dermed blev testresultaterne langt bedre end målinger foretaget under reelle kørselsforhold.

VW-koncernen har stadig eksterne eksperter til at undersøge, hvordan sagen overhovedet kunne udvikle sig til den skandale, den er blevet. Det amerikanske advokatfirma Jones Day ventes at være klar med en rapport i april.

I Tyskland begyndte bilkoncernen i slutningen af januar at kalde de første dieselbiler på værksted.

Læs også