*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Finans
0

Håndværkernes "Momondo-tjeneste" vil erobre kunder i nabolande

Der er et loft over, hvor mange danske kunder iværksættervirksomheden Ordrestyring.dk kan få. Derfor vil virksomheden satse på Sverige og Norge også.

Erhverv
I fremtiden vil også svenske og norske medarbejdere sidde på Ordrestyring.dk's kontor i København. Virksomheden vil nemlig ikke etablere kontorer i udlandet i jagten på svenske og norske kunder, fortæller adm. direktør, Carsten Schou Rasmussen.  Pressefoto: Kim Wincentz/Wifopro

Ny integreret prissammenligningstjeneste og webshop a'la rejsesøgemaskinen Momondo skal være med til at kapre nye kunder i Sverige og Norge. Tjenesten er dog ikke rettet mod flypassagerer, men i stedet mod vvs'ere og elektrikere.

»Vi er lige startet op i Sverige, og vi forventer at starte op i Norge på den anden side af sommerferien. Derefter vil vi måske satse på Finland. På et eller andet tidspunkt rammer vi et loft i Danmark, og derfor vil vi gerne udvide til udlandet,« siger adm. direktør og medejer af Ordrestyring.dk, Carsten Schou Rasmussen.

Sådan fungerer det
  • Ordrestyring.dk's webshop, som er blevet til i et samarbejde med Klarpris, gik i luften 3. februar.
  • Når varerne skal bestilles, fører Ordrestyring.dk’s system automatisk varerne over i indkøbskurven på de forskellige grossisters hjemmesider, så håndværkeren bare skal klikke på bestilknappen.
  • Håndværkervirksomhederne har en række forskellige rabataftaler med grossisterne, og dem tager systemet højde for, så den endelige pris vises.

Ordrestyring.dk tilbyder et digitalt administrationssystem, som bl.a. samler aftaler, ordrer samt fakturering. Som noget nyt har Ordrestyring.dk i samarbejde med virksomheden Klarpris fået en ny webshop. I stedet for at klikke sig ind på de forskellige grossistvirksomheders hjemmesider kan håndværkeren finde de billigste varer igennem webshoppen.

Carsten Schou Rasmussen forventer, at virksomheden kan få 50-60 kunder i Sverige, inden det bliver sommer.

De kommende medarbejdere, der skal servicere det svenske og norske marked, skal kunne tale sproget, men sidde på kontoret i København.

»Det er vigtigt for os, at de er her, i stedet for at de f.eks. sidder på et kontor afskåret fra resten af virksomheden. Det er vigtigt, at de er en del af startup-miljøet her og forstår, hvordan vi gør tingene,« forklarer direktøren.

Underskud vendt til overskud
  • Ordrestyring.dk, som beskæftiger 19 medarbejdere, har for første gang siden opstarten i 2011 præsenteret et regnskab med sorte tal på bundlinjen.
  • I 2014/15-regnskabet ligger resultatet før skat på 331.926 kr. mod et minus på 205.883 kr. året før. Selskabet oplyser ikke omsætning, men bruttofortjenesten steg fra knap 1,8 mio. kr. i 2013/14 til 4,6 mio. kr. i 2014/15.
  • Carsten Schou Rasmussen fortæller, at virksomheden de første år skulle udvikle systemet og derfor ikke tjente nogen penge. Derudover forklarer han de nu sorte tal på bundlinjen med, at virksomheden ikke har en masse manuelt arbejde, men derimod mange automatiserede processer.

I Danmark har Ordrestyring.dk på nuværende tidspunkt 700 virksomhedskunder og i alt 4.300 brugere, og der er ifølge Carsten Schou Rasmussen stadig flere kunder at hente:

»De seneste 12 måneder har virksomheden virkelig taget fart. Vi får mellem 40-80 kunder om måneden, og vores mål er at nå 1.000 kunder inden 30. juni.«

I jagten på nye kunder er konkurrerende virksomheder ifølge Carsten Schou Rasmussen ikke den største rival:

»Vores allerstørste konkurrent er post-its og Excelark. En ældre vvs’er, der er på vej på pension, er nok svær at få over i de digitale systemer, men der er ofte generationskifte, og dér har vi gode muligheder.«

Læs også