*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Annonce
0

1 ud af 4 unge vil skifte job inden for det næste år

Generation Y er blevet voksne og indtager i disse år arbejdsmarkedet, men de kommer med krav til deres fremtidige arbejdspladser.

Erhverv
Ifølge en ny global undersøgelse foretaget af Deloitte, er unge parat til at skifte job inden for det næste år. Foto: Joachim Adrian

En ny global undersøgelse fra konsulentfirmaet Deloitte har kortlagt generation Y's indmarch på arbejdsmarkedet. Og de veluddannede unge født mellem 1980'erne og 1990'erne stiller store krav - både til sig selv og til deres fremtidige arbejdspladser.

Undersøgelsen viser blandt andet, at 1 ud af 4 af de 7.700 adspurgte unge er klar til at skifte arbejde inden for det næste år, hvis de ikke føler, at arbejdspladsen lever op til deres forventninger eller hvis de tror, der kunne vente dem noget bedre.

På et konkurrencepræget arbejdsmarked, hvor det i høj grad handler om at brande sig selv, er det ikke en overraskelse for Helena Barton, der er antropolog, partner og sustainability services leader i Deloitte.

»Generationen fokuserer meget på at opbygge deres CV med mange forskellige virksomheder. Det handler om at have nogle bestemte brands bag sit navn, hvilket nok kommer af hele den kultur, der er omkring selviscenesættelse på de sociale medier og TV. Derfor er de også hele tiden klar til at flytte videre til noget, de tror vil være bedre,« siger hun.

87 pct. af de adspurgte i undersøgelsen mener i øvrigt, at en virksomheds succes kan måles i mere end økonomisk succes. Særligt behandlingen af medarbjedere synes at være vigtig for de unge.

Således har 26 pct. af de adspurgte svaret, at en virksomheds behandling af medarbejderne har størst indvirkning på, om virksomheden vil få succes. Dermed sætter de behandlingen af medarbejderne over behandlingen af kunderne, hvor kun 19 pct. har svaret, at en virksomheds succes afhænger af kundebehandling.

Helena Barton forklarer, at det for de unge i høj grad handler om personlig tilfredsstillelse på deres arbejdsplads.

»Der er en forventning til, at de gerne vil have det rigtig godt på deres arbejdsplads. Det skal være 'fedt' at gå på arbejde. Som virksomhed kan man blandt andet imødekomme de unge gennem medarbejdergoder og kurser, der har fokus på både den personlige og faglige udvikling, men også ved at brande sig som en virksomhed, der er moderne og progressiv og forstår, hvad der foregår i det omkringliggende samfund og er villig til at have en aktiv holdning til det,« siger hun.

Læs også