*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Annonce
0

Eksperter: Derfor blev airbags livsfarlige

Airbags fra den japanske Takata-producent får skylden for mindst 10 dødsfald. Millioner af biler er kaldt på værksted.

Erhverv
Defekte airbags fra det japanske selskab Takata har medført tilbagekaldelser af millioner af biler på verdensplan. Foto: AP/ Shizuo Kambayashi

De skal redde liv, men de har også kostet liv.

Defekte airbags fra den japanske producent Takata får skylden for mindst 10 dødsfald, flere end 100 andre skader, og samtidig har millioner af biler fra en række bilproducenter været kaldt på værksted for at få udbedret defekte airbags. Og tilbagekaldelserne fortsætter.

Men nu mener et efterforskningsteam med repræsentanter fra 10 bilproducenter at have fundet årsagen til de defekte airbags, der har kunnet eksplodere og slynge metalstykker ud i bilens kabine. Det skriver Automotive News. Sagen involverer på verdensplan 14 bilmærker.

Efterforskerne har ikke kun fundet en, men tre faktorer, der hver for sig har haft betydning for, at airbags er blevet udløst utilsigtet. Det er kombinationen af fugt, temperatursvingninger og samlekvalitet, der har gjort drivmidlet i airbagsene ustabilt. Drivmidlet er ammoniumnitrat, der mest bruges i gødning, men også i sprængstoffer. Det er den sidste egenskab, der udnyttes for at udløse airbags.

Læs om ammoniumnitrat hos Beredskabsstyrelsen

Ifølge efterforskerne påvirkes ammoniumnitrat over tid af fugt og store temperaturudsving, og samtidig har samlingen af airbagsene ikke i tilstrækkelig grad beskyttet drivmidlet mod fugt og temperaturudsving. Takata forsøger nu at stabilisere drivmidlet ved at tilsætte et kemisk tørremiddel.

»Det er netop kombinationen af disse tre faktorer, som har fået airbagsene til at udløse utilsigtet,« konstaterer David Kelly, der er chef for gruppen af efterforskere. Han har tidligere været chef for den amerikanske vejmyndighed National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).

Læs mere om airbagsagen hos NHTSA

De 10 bilmærker, der er repræsenteret i gruppen, er Toyota, Honda, Fiat Chrysler, BMW, Ford, General Motors, Mazda, Mitsubishi, Nissan og Subaru.

Alene i USA omfatter tilbagekaldelserne 28 mio. biler, og den japanske bilproducent Honda har på verdensplan kaldt næsten 25 mio. biler på værksted.

Læs også