*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Annonce
0

Jet Time køber sig tid på skrappe betingelser

Det kriseramte flyselskab har fået henstand hos leverandører og sikret sig livsnødvendige lån. Der er ikke plads til slinger i genopretningsplanen.

Erhverv
Teddy Zebitz står i spidsen for en livsnødvendig genopretning af Jet Time. Foto: Stine Bidstrup.

Det kriseramte flyselskab Jet Time holdes kun flyvende, fordi leverandører og långivere har tilført likviditet for mere end 200 mio. kr.

Men Jet Time har kniven på struben, for betingelserne er skrappe. Hvis der er slinger i genopretningsplanen, så bortfalder garantierne.

»Vi har det fornødne råderum til at gennemføre den plan, vi har lagt for at skabe en sund forretning,« siger Lars Thuesen, der er bestyrelsesformand og storaktionær i Jet Time.

Vi har det fornødne råderum til at gennemføre den plan, vi har lagt for at skabe en sund forretning. Lars Thuesen, bestyrelsesformand og storaktionær i Jet Time.

Jet Time har netop indleveret sit årsregnskab, efter at have overskredet tidsfristen med fire uger. Det viser et underskud på 142 mio. kr., og derfor er der i flere måneder arbejdet på højtryk for at sikre den nødvendige kapital til at drive selskabet videre.

 I regnskabet løfter Jet Time sløret for, hvordan pengene er fundet.

118 mio. kr. kommer ved, at Jet Time har fået henstand på betalinger til leverandører af fly. Selskabet leaser sine fly, og det er udlejningsselskaberne, som har accepteret at vente med at få deres penge. Henstanden løber frem til 1. september 2017.

Blandt de store leaseoperatører er Nordic Aviation Capital, NAC, i Billund. NAC ejer de 13 ATR fly, som Jet Time opererer.

Bestyrelsesformand, stifter og storaktionær i NAC, Martin Møller, er også medejer af Jet Time, hvor han har en aktiepost på godt 25 pct. Med tiden er det dog planen, at hans medejerskab skal udfases.

Udover henstand fra leverandørerne har Jet Time sikret sig 135 mio. i form af en kreditfacilitet, som er uopsigelig frem til september i år. Herefter kan långiver opsige kreditten, hvis Jet Time ikke betaler sine regninger. Desuden skal selskabet hver måned gøre rede for, hvordan likviditeten ventes at udvikle sig 12 måneder frem i tiden.

Lars Thuesen garanterer for en væsentlig del af denne kredit.

Ifølge Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank, viser regnskabet og betingelserne for kreditten, at det er sidste udkald for Jet Time.

»Advarselslamperne blinker rødt, men selskabet har købt sig tid. Jet Time er afhængig af velvilje fra samarbejdspartnerne, og det er afgørende, at genopretningsplanen hurtigt får effekt,« siger Jacob Pedersen.

Advarselslamperne blinker rødt, men selskabet har købt sig tid.

Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank.

Jet Time oplyser, at der ikke forventes overskud i det indeværende regnskabsår, som slutter til september. Derimod forudser selskabet et solidt overskud i 2016-2017.

Jet Time har også skiftet ud i bestyrelsen, som får to nye medlemmer. Tage Reinert er statsautoriseret revisor og tidligere økonomidirektør i Scandlines. Peter Schäfer er advokat og partner i advokatfirmaet Lett.

»I stedet for en ejerledet bestyrelse får vi en professionel bestyrelse, som har erfaring i turnaround af virksomheder,« siger Lars Thuesen.

Læs også