*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Rejseselskab i modvind: Vi overholder reglerne

Trods fiasko med en rute fra Aalborg til London og skuffede kunder, agter Airnavia at udvide flyvningerne fra Nordjylland ud i Europa.

Erhverv
Airnavia bruger på flyruterne fra Aalborg bl.a. SAS som operatør. Arkivfoto: Jacob Eberbahn

Trods hård kritik og vrede kunder, mener direktøren for et nyt dansk selskab, at det er en »kæmpe-succes«. Han afviser samtidig kritik af, at selskabet ikke følger reglerne ved aflyste flyrejser.

Det nye selskab Airnavia, som hænger tæt sammen med charterselskabet SunCharter, tilbyder flyrejser fra Aalborg. Airnavia er dog kommet i modvind, da selskabet netop har aflyst alle flyvninger til London, som skulle have været indledt om et par måneder. Op mod 1.000 kunder købte ved introduktionen i november 2015, da tilbudsprisen lød på 49 kr., billetter.

Nu har de fået besked fra selskabet om, at ruten ikke bliver til noget. Forklaringen er "lav belægning". Det har skabt en storm af utilfredse kunder og kommentarer på sociale medier - samt givet selskabet mængder af dårlig omtale de seneste dage.

»Vi oplevede i november, da vi åbnede, en enorm efterspørgsel til London, men den har desværre ikke været vedvarende. Derfor har vi valgt at annullere alle biletter her mere end to måneder før, således vores gæster kan nå at finde en alternativ flybillet til London,« skriver direktør Mathias Madsen, Airnavia, i en kommentar til Finans.

Han beklager samtidig over for de berørte kunder - og oplyser, at alle gæster på ruten til London allerede har fået penge tilbage for de betalte billetter.

Danmarks Rejsebureau Forening mener, at kunderne istedet bør få ombooket biletter til et andet flyselskab. Kritikken går nemlig på, at Airnavia slet ikke er et flyselskab, da det bruger andre operatører. Derfor mener organisationen, at Airnavia ikke kan bruge reglerne for flyselskaber ved aflysning, og opfordrer direkte berørte kunder til at gå videre til Forbrugerklagenævnet.

Kritikken afvises dog af Airnavia.

»Vi overholder lovgivningen på området. Vi gør tydeligt opmærksom på, at Airnavia ikke selv udfører selve flyvningerne, men at de opereres af enten DAT og SAS. Vi tager forbehold hele vejen igennem om, at vi ikke selv står for transporten. Vi skjuler således intet,« mener Mathias Madsen.

Han mener dermed, at Airnavia er et selskab, som udelukkende sælger flybiletter - og derfor kan kunderne i den aktuelle situation »kun gøre krav på refusion af den vare, som de har købt«.

Direktøren siger samtidig - uden dog at oplyse salgs- eller passagertal, at Airnavia allerede er en »kæmpe-succes«. Gennem vinteren har der således været fart på ruterne fra Aalborg til Las Palmas og Tenerife. Og derfor agter Airnavia falktisk at ekspandere.

»Vores salg af billetter til sommerens destinationer går over alt forventning, hvorfor vi planlægger at øge vores kapacitet på de ruter. Jeg kan også løfte sløret for, at vi inden længe præsenterer en ny destination på programmet. Annulleringen af London-ruten er således kun én enkelt ud af ni ruter, som trækkes tilbage,« skriver Airnavia-direktøren.

Bag Airnavia står som hovedaktionær Hommelhoff-familien i Aarhus - med Claus Hommelhoff i spidsen. Erhvervsmanden er kendt som bl.a. stifter af selskabet Formuepleje, mens han også bl.a. står bag basketklubben Bakken Bears og SK Aarhus Håndbold.

Læs også