*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Annonce
0

Dette logo har noget, alle brands drømmer om

Der bliver solgt stadig mere økologi i detailhandlen, og danskernes viden om økologi er større end tidligere.

Erhverv
FLARUP MORTEN

Der er en grund til, at virksomheder verden over betaler store summer for at få udviklet det helt rigtige logo hos grafiske specialister i London, New York og Paris. Logoet er det, forbrugerne husker. Det, der får dem til at vælge netop deres produkt, hvis logoet da minder dem om noget godt.

Derfor må mange branding-eksperter se misundelige til, efter at et dansk logo har opnået en kendskabsgrad på 100 pct.

Det drejer sig om det statskontrollerede røde økologimærke, Ø-mærket, som nu er kendt af alle danskere. Det skriver miljø- og fødevareministeriet i en pressemeddelelse.

Resultatet fremgår af en spørgeskemaundersøgelse foretaget af Yougov, hvor 1.000 repræsentativt udvalgte forbrugere er blevet spurgt om deres kendskab til økologi. Ingen af de adspurgte svarer, at de ’aldrig har hørt’ om Ø-mærket.

»Befolkningens kendskab til de økologiske mærker vidner både om stor interesse for økologiske fødevarer og om et stort markedspotentiale. Økologiske fødevarer efterspørges i stigende grad af både danske og udenlandske forbrugere, og med et solidt økologisk hjemmemarked står dansk landbrug i en gunstig position, når den økologiske efterspørgsel fra eksportmarkederne skal imødekommes,« siger Esben Lunde Larsen.

Den danske detailhandel omsatte i 2014 for 6,2 mia. kr. økologiske fødevarer, hvilket var en vækst på 6 pct. i forhold til året før. Den økologiske markedsandel på 7,6 pct. i detailhandlen er ifølge miljø- og fødevareministeriet verdens højeste.

»Vi er lige nu vidner til en flot og markant udvikling af dansk økologi både på forbruger- og producentsiden. Forbrugerne inden for og uden for landets grænser efterspørger stadigt flere økologiske varer,« siger Esben Lunde Larsen.

Det røde økologimærke blev introduceret for 25 år siden, og det er første gang, at kendskabsgraden til mærket når 100 pct.

Der er dog stadig plads til forbedringer. I undersøgelsen svarede 15 pct., at de har hørt om Ø-mærket, men at de næsten intet kender til det. 30 pct. svarer, at de kender Ø-mærket virkelig godt.

Læs også