*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Billigt brændstof er ikke nok: SAS lander nyt underskud

Flyselskabet SAS kom ud af første kvartal med et underskud på knap 200 mio. kr. Men der er fremgang at spore.

Erhverv
Arkivfoto: Jacob Eberbahn.

Færre fyldte flysæder og markant lavere billetpriser har sat flyselskabet SAS under pres.

Det viser SAS’ regnskab for første kvartal af det forskudte regnskabsår 2015/16.

Trods billigt brændstof som følge af de lave oliepriser kom SAS ud af kvartalet med et underskud efter skat på knap 200 mio. kr. Det er dog markant bedre end samme kvartal året før, da underskuddet var på over 500 mio. kr.

Underskuddet var desuden ventet, da første kvartal historisk set altid er i rødt hos SAS.

SAS har formået at øge både kapaciteten og antallet af passagerer, men indtægterne er ikke fulgt med. Således faldt omsætningen i SAS med 77 mio. kr. til i alt 6,6 mia. kr. Også belægningsprocenten i SAS-flyene var nedadgående.

Til gengæld har SAS sparet 600 mio. kr. på brændstofregningen i første kvartal på grund af de lave oliepriser. Samtidig har flyselskabets store spareprogram bidraget med cirka 125 mio. kr. i kvartalet, fremgår det.

»Konkurrencen i markedet intensiveres i 2016. Derfor arbejder vi intenst på at tilpasse os markedsforholdene og øge vores effektivitet,« siger topchef Rickard Gustafson i en kommentar til regnskabet.

Når olieprisen falder, drypper det på SAS og de andre flyselskaber med en vis forsinkelse. Det skyldes, at flyselskaberne afdækker en stor del af deres brændstofforbrug et stykke ud i fremtiden for at gardere sig mod prisudsving.

Over det kommende år er 73 pct. af SAS' forventede brændstofforbrug allerede afdækket. Det betyder, at SAS har udsigt til store besparelser på brændstofregningen i noget tid endnu.

De lave brændstofpriser kombineret med den øgede konkurrence har ført til faldende billetpriser.

SAS forventer fortsat et positivt resultat før skat og engangsposter i indeværende regnskabsår. Det kræver bl.a., at selskabet øger sin sædekapacitet (ASK) med »omkring 10 pct.« samt nedbringer sine omkostninger yderligere.

I december 2014 meddelte SAS, at selskabet frem mod 2017 skal spare godt 1,7 mia. kr. Den strenge sparekur skal forbedre indtjeningen markant og sikre, at SAS kan holde trit med flere af de lavprisselskaber, der stjæler markedsandele, bl.a. Ryanair og Norwegian.

Læs også
Annonce