*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Annonce
0

»Altså hvad skal de sige - de kan kun holde fast nu«

To kommunikationsfolk ser vidt forskelligt på, hvordan Nykredit kan reagere i en situation, hvor man har fået kunderne på nakken og står i dårlig omtale til halsen.

Nykredits bidragsballade
Michael Rasmussen har ikke meget goodwill at trække på. Men han passer godt til produktet, mener Anna Thygesen. Foto: Lars Krabbe

Nykredit befinder sig midt i en shitstorm.

Forhøjelsen af bidragssatser på lån i Nykredit har givet selskabet tusindvis af vrede danskere på nakken. På Facebook har siden "Kritiske interessenter i Nykredit" samlet 40.000 medlemmer og på Trustpilot hober de dårlige anmeldelser sig op.

»Det virker ikke, som om de har haft en shitstorm-strategi. De har ikke været forberedt på, at det kan eskalere. De har forklaret sig, men ikke godt nok,« siger William Atak, adm. direktør og shitstorm-ekspert for SafeOnNet, der arbejder med online omdømme.

De har kalkuleret med en eller anden reaktion fra kunderne. Jeg tror ikke, det kommer bag på dem. Men deres kommunikation virker arrogant.

Anna Thygesen, senior rådgiver for Gellmuyden Kiese.

Mens William Atak ikke har den store fidus til Nykredits håndtering indtil videre, så har Anna Thygesen, senior rådgiver hos kommunikationsfirmaet GeelMuyden Kiese, sværere ved at dømme Nykredit. I hvert fald når det kommer til deres egentlige kommunikation.

»Jeg kan ikke sige, det er dårlig kommunikation. Det er jo et dårligt produkt at komme ud på, men hvad skal de sige? "Vi trækker det tilbage?" Så skulle de aldrig have gået ud med det. Hvis jeg sad som rådgiver, kunne jeg kun sige: Hold fast,« siger Anna Thygesen.

William Atak er af en anden opfattelse. Ifølge ham har krisen nu vokset sig så stor, at Nykredit ikke længere kan holde fast i sin strategi. Hvis de vil bevare mere end bare skindet på næsen, bliver de nødt til at trække stigningerne tilbage.

»De skal trække det tilbage og gå aktivt ud og deltage i debatten. Og de skal gøre det med stil, de bliver nødt til at love en masse. Så kan de stadig redde noget. Og så er de er nødt til at hyre eksperter, der kan muge ud i shitstormen for dem,« siger William Atak.

Nykredit har ikke en Lars Larsen profil. Men de skal have en, der kan skabe ambassadører, som kan tale deres side af sagen.

William Atak, SafeOnNet.


William Atak fremhæver også, at Nykredit ikke har nogen folkelig og genkendelig karakter såsom Lars Larsen fra Jysk at sende i pressen. En genkendelig person ville nemlig kunne trække på sin egen sympati i sagen, og også få flere til at forsvare selskabet på egen hånd.

Anna Thygesen er dog mere tilbøjelig til at lade Nykredits direktør Michael Rasmussen fortsætte som styrmand gennem shitstormen.

»Til et hårdt produkt, der i den grad skiller vandene, skal der også en hård kommunikator til. Det har Michael Rasmussen virket som. Han er en hardliner,« siger Anna Thygesen.

Læs også