*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Annonce
0

Hugo Boss' indtjening presses af egne reklamer

Erhverv
Foto: Imaginechina via AP

En pæn vækst i salget på det europæiske marked har været motoren for den tyske tøjkoncern Hugo Boss i 2015, men højere omkostninger til marketing har presset indtjeningen, hvilket også vil være billedet i 2016.

Hugo Boss' omsætning steg sidste år med 9 pct. i forhold til 2014 til 2.808 mio. euro, hvor gode takter i Europa trak op, mens salget dykkede i Nord- og Sydamerika samt Asien, hvilket dog blandt andet skyldtes negative valutaeffekter, skriver selskabet i sit regnskab.

Salgsfremgangen kunne dog ikke veksles til indtjening, hvor markant forhøjede udgifter til salg, distribution og administration pressede overskuddet.

Driftsresultat før skat og renter faldt med 1 mio. euro til 447,7 mio. euro, mens bundlinjen dykkede omkring 15 mio. euro til 319,4 mio. euro.

Disse takter ventes også at være billedet i 2016, hvor ledelsen venter et lav encifret procentmæssigt dyk i driftsresultatet før skat, renter samt af og nedskrivninger, EBITDA, mens salget ventes at stige en anelse.

Indtjeningen vil blandt andet være presset af et svigtende salg i USA, mens salget i Kina vil blive mindre, som følge af at tøjkoncernen planlægger at lukke 20 butikker.

Hugo Boss-ledelsen foreslår at betale et udbytte på 3,62 euro per aktie, hvilket er på niveau med sidste år og nogenlunde på linje med analytikernes forventninger, der ifølge Bloomberg lød på 3,65 euro.

Læs også