*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Butiksansatte vil hellere have en god leder end høj løn

En god leder er vigtigere end lønnen, når ansatte i detailhandlen er på udkig efter et nyt job. Det viser en ny spørgeskemaundersøgelse.

Erhverv
Ifølge en undersøgelse, som Jobindex har lavet for Ikea, er en dygtig ledelse det vigtigste parameter, når man leder efter nu job. Derimod er det ikke så vigtigt, at arbejdsgiveren har et godt omdømme eller er en del af en international kæde. Foto: Lars Krabbe

Hvor mange kroner der kommer i lønposen vejer ikke tungest, når ansatte i supermarkeder, varehuse eller andre detailbutikker leder efter nyt job. I stedet er dygtig ledelse det vigtigste parameter, viser ny spørgeskemaundersøgelse, som Jobindex har foretaget for Ikea.

Det undrer ikke arbejdsmiljøkonsulent i HK Handel, Merete Hansen, at ledelse vægter højest.

»Det er utroligt vigtigt, at man har en god leder. En god leder kan være med til at sætte et godt arbejdsmiljø og god trivsel på dagsordenen,« siger hun.

Ledere i detailhandlen
  • HK Handels Merete Hansen fortæller, at mange virksomheder i detailhandlen har deres egne uddannelsesprogrammer. Hun siger, at det at være en god leder kan være en udfordring, fordu der er pres på i branchen og mange praktiske opgaver i dagligdagen.
  • Hun siger, at branchen har mange unge ledere, og at det kræver et par års erfaring at være en god leder, hvis man ikke har flair for det med det samme. Virksomhederne kan f.eks. følge dem i perioder for at tage hånd om den problematik.

  • Ikea har en række trænings- og uddannelsesforløb til medarbejderne, men de faglige kompetencer vægter ikke højest, når Ikea ansætter nye medarbejdere eller kommende ledere. HR-chef, Teresia Palm, siger, at værdierne og personligheden er det vigtigste, og at Ikea desuden har desuden tradition for at hjælpe hinanden i organisationen med at spotte, hvem der viser talent for at være ledere.

Ifølge undersøgelsen, hvor 1.754 personer fra detailhandlen har deltaget, mener 91 pct., at en dygtig ledelse er et vigtigt parameter, når de kigger efter nyt job. Dermed indtager punktet førstepladsen over de vigtigste jobparametre. På andenpladsen kommer gode løn- og ansættelsesvilkår, som 86 pct. mener er et vigtigt parameter, mens et godt socialt miljø kommer på tredjepladsen.

»Detailhandlen er ikke kendt for superhøje lønninger og er i flere tilfælde overenskomstbestemt, og derfor lægger man også vægt på andre ting,« siger Merete Hansen.

Ikea kan nikke genkendende til flere af undersøgelsens resultater.

»Vi kan mærke blandt vores ansatte, at det vigtigste er, at man har en god hverdag, og at det, man laver, er meningsfulgt for en. For at man kan opnå det, kræver det, at man har gode ledere,« siger Teresia Palm, HR-chef i Ikea Danmark.

Mens en dygtig ledelse vægter højest, så er virksomhedens ry, størrelse eller karrieremuligheder knap så vigtige parametre.

»Om  det er en stor virksomhed med udviklingsmuligheder, er ikke det første, man går efter. Når man kommer ind i en afdeling med et godt lederskab og fællesskab, så er det det vigtigste til at starte med, og så finder man senere ud af, hvilke karrieremuligheder der er.«

Merete Hansen havde forventet, at butikkens omdømme ville vægte højere:

»Mange virksomheder gør meget ud af at have et god image udadtil, ikke bare for kunderne, men også for at kunne tiltrække nye medarbejdere.«

De fem vigtigste jobparametre:

  1. Dygtig ledelse
  2. Gode løn- og ansættelsesvilkår
  3. Godt socialt miljø
  4. God balance mellem arbejde og fritid
  5. Udfordrende og varierende arbejdsopgaver

De mindst vigtige jobparametre:

  1. International butikskæde
  2. En stor butik
  3. Personalegoder
  4. Høj grad af social ansvarlighed (CSR)
  5. Gode karrieremuligheder
Læs også
Annonce