*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Dørmand bidt i finger af gæst - nul erstatning sagde forsikring

Erhverv
Dørmænd skal ofte være på vagt og parat til at gribe ind, men det i sig selv syntes at være nok til at give afslag på erstatning ifølge en dørmands forsikringsselskab.  Foto: Carsten Bundgaard

- Du har været i slagsmål og handlet groft uagtsomt.

Sådan sagde Købstædernes Forsikring til en dørmand og afviste at give ham erstatning, efter han var blevet bidt i fingeren af en aggressiv gæst. Men en klage til Ankenævnet for Forsikring har hjulpet dørmanden. Her har han fået fuldt medhold i, at han har ret til erstatning.

Gæsten bedt hårdt. Dørmanden fik læderet strækkesenen og en ledkapsel. Han har også mistet nervefibre i fingeren.

Arbejdsskadestyrelsen har anerkendt episoden som en arbejdsskade. Hans arbejdsgivers forsikringsselskab har betalt erstatning ud fra, at han har fået et mén på 5 procent.

Alligevel ville hans egen ulykkesforsikring ikke betale en krone. Købstædernes Forsikring mener blandt andet, at han selv har indladt sig i "slagsmål". Skader ved slagsmål er aldrig dækket af ulykkesforsikringen.

Ankenævnet for Forsikring siger, at forsikringsselskabet ikke har noget grundlag for sin afvisning. Der var hverken tale om slagsmål eller grov uagtsomhed. Det bygger de blandt andet på, hvad videooptagelser fra et overvågningskamera viser.

- Det var et led i hans arbejde som dørmand og må anses for acceptabel under hensyntagen til skadevolderens adfærd, skriver ankenævnet.

Skadechef Mads Svendsen fra Købstædernes Forsikring fortæller, at selskabet retter sig efter ankenævnet. De kunne godt have blæst på afgørelsen. Så havde dørmanden været nødt til at sagsøge forsikringsselskabet ved retten.

Læs også