*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Dansk butikskæde lukker pludseligt nethandel - kunderne skal retur i butikkerne

Maxi Zoo, der sælger produkter til kæledyr, opgiver at drive egen webbutik i Danmark.

Erhverv
Fysiske butikker er vejen frem, mener dyrehandelskæden Maxi Zoo, hvor Bo Demant i efteråret blev adm. direktør for den danske forretning. Foto: PR-foto/Carsten Seidel

Mens nethandlen boomer i en række brancher, vælger en dansk butikskæde at lukke egen webshop. Frem for online-handel satser dyrehandelskæden Maxi Zoo endnu mere på de fysiske butikker.

Tyskejede Maxi Zoo, der har 37 butikker rundt om i landet, har netop meddelt kunderne, at nethandlen indstilles. I hvert fald for denne gang.

»Vi er lidt ramt af egen succes, da forbrugerne efterspørger service og rådgivning, når de køber ind til deres kæledyr. Det kan vi ikke give dem online. Og derfor vil vi hellere fokusere på de fysiske forretninger,« siger adm. direktør Bo Demant, Maxi Zoo Danmark.

Kæden åbner i denne uge butik nummer 38, som slår dørene op på Bornholm. Om kort tid kommer endnu en ny forretning til - på Amager. Ambitionen er ekspandere med 15 nye butikker over de kommende tre år.

»Der er fortsat masser af muligheder rundt om i Danmark, så dem forfølger vi,« siger den adm. direktør.

Bo Demant er endnu ikke klar til at afsløre tallene for den økonomiske udvikling i den danske butikskæde det seneste år. Men han understreger, at investeringer i ekspansion koster på bundlinjen. I de seneste fem regnskabsår har Maxi Zoo også kun haft et enkelt år med overskud.

Selv om Maxi Zoo Danmark nu lukker netbutikken her i landet, arbejdes der fortsat i den tyske moderkoncern med at ekspandere - også i onlinehandlen. Og Bo Demant understreger, at der med tiden atter kan komme webshop til iher i landet.

Nye tal fra EU-Kommissionen viser også, at Danmark faktisk er blandt de lande i Europa, hvor flest forbrugere handler på nettet. Fire ud af fem danskerne handlede på nettet i 2015, og det placerer Danmark på en andenplads i EU-Kommissionens opgørelse - kun overgået af Storbritannien. Brancheorganisationen Dansk Erhverv vurderer, at nethandlen i Danmark runder 100 mia. kr. i år.

Læs også