*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Her er Carlsbergs nye plan

Carlsbergs nye strategiplan slår fast, at Rusland fortsat er et kernemarked. Ellers er det en strategiplan næsten kemisk renset for konkrete målsætninger.

Erhverv

Trods alle de store problemer i Rusland fortsætter bryggerikoncernen Carlsberg med at være til stede i det vigtige øl-land. Det fremgår af selskabets nye strategiplan Sail'22.

Strategiplanen siger også, at man gerne vil øge indtjeningsvæksten og satse yderligere på sine kernemarkeder, ligesom Asien skal være en vigtigere bestanddel af Carlsberg-forretningen.

Men ellers er planen næsten blottet for konkrete mål, som man senere vil kunne konfrontere Carlsberg-ledelsen med. Ambitionen om »at blive en succesrig, professionel og attraktiv brygger i vores markeder« vil man, hvis man skifter brygger ud med virksomhed, formentlig kunne genfinde hos alle ambitiøse virksomheder.

»Samlet set er der efter vores mening tale om en strategiplan, der mest af alt virker som en plan for kulturforandring internt i Carlsberg end en egentligt revolutionerende plan, der skal ændre voldsomt på Carlsbergs forretningsmodel og der kommer f.eks. ingen fast udmeldinger omkring exit af markeder eller lignende. Dette var der omvendt heller ikke lagt op til fra ledelsens side,« skriver Ricky S. Rasmussen, senioranalytiker hos Nykredit Markets i sin første analyse efter at have læst strategiplanen.

Koncernchef Cees 't Hart siger om sin nye strategiplan, der er blevet til i samarbejde med de 60 øverste Carlsberg-ledere over det seneste halve år, at man »ved at styrke vores kerneforretning, positionere os i forhold til vækst og skabe en vinderkultur, vil forbedre de finansielle resultater og skabe vedvarende værdivækst for vores aktionærer«.

Med andre ord var strategiplanen ingen revolution, men en evolution som spået af flere analytikere op til præsentationen. Der var ingen nedlukning i Rusland eller Storbritannien, ingen ny satsning i Afrika og ikke nogen 100 pct. fokusering på det stærke Tuborg-mærke.

Om beslutningen om at holde fast i Rusland siger Cees 't Hart, at Carlsberg har et godt udgangspunkt i landet efter mange års tilstedeværelse.

Helt renset for konkrete mål er strategiplanen dog ikke. Målet er således, at Carlsberg i fremtiden får en nettorentebærende gæld i forhold til driftsresultatet (EBITDA) på under 2,0x med henblik på at sikre en solid balance, ligesom målet er en udbyttesats på 50 pct. i forhold til det justerede nettoresultat.

Samtidig lover Carlsberg, at overskydende likviditet vil blive distribueret videre til aktionærerne via aktietilbagekøb eller ekstraordinært udbytte.

I forhold til ambitionen om at skabe vækst handler det ifølge Carlsberg om, at man skal blive en vinder inden for specialøl, man skal udvikle segmentet for alkoholfrit øl, målrette indsatsen mod storbyer, og så skal det ske via vækst i Asien, hvor man især vil udvide sin position i Kina, Vietnam og Indien. Her er Carlsberg i forvejen rigt repræsenteret og har dermed fundamentet til at vokse yderligere, fremgår det.

»Vi vil accelerere væksten gennem produktlanceringer, geografisk udbredelse inden for eksisterende lande og succesfuld management af varemærkeporteføljen,« lyder det i planen, som også handler om at få ændret hele kulturen i Carlsberg.

»Vi har nu en række klare strategiske og finansielle prioriteter. Vi vil allokere ressourcer til støtte for disse prioriteter således, at vi styrker vores kerneforretning og udnytter de mange vækstmuligheder. Vi skaber også en teambaseret resultatorienteret kultur, som er udviklet med henblik på at fremme en stærk følelse af ejerskab og ansvar,« lyder det fra Cees 't Hart, der nyder bestyrelsens fulde opbakning til den nye strategi.

Bestyrelsesformand Flemming Besenbacher siger: »Bestyrelsen har tiltro til, at SAIL'22 udstikker den rigtige kurs for Carlsberg-gruppen. Strategien er fast forankret i Gruppens kernekompetencer og arv, og vi vurderer, at den vil generere langsigtet og holdbar værdiskabelse til gavn for aktionærer, medarbejdere og andre interessenter.«

Læs også