*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Annonce
0

Den danske discountkrig optrappes - nu med større butikker

Kiwi som er den mindste af de seks danske discountkæder, vil sikre sig en bedre plads på markedet. Derfor lanceres flere butikker i stort format og under et nyt navn.

Erhverv
Carsten Hansen står i spidsen for Kiwi og den danske discountkædes ambitioner om at vinde endnu flere markedsandele. Foto: Thomas Emil Sørensen

Større butikker og flere varer. Sådan lyder næste angrebsbølge i kampen om det danske discountmarked.

Bag offensiven står Kiwi-kæden, der er del af købmandskoncernen Dagrofa. Efter halvandet års forarbejde ruller kæden nu flere butikker ud i storformatet, hvor der skal ekspanderes med mindst 20 nye af slagsen.

Kiwi er den mindste på markedet, hvor seks discountkæder dyster om danskernes indkøb. Samlet står de nu for op mod 40 pct. af markedet for dagligvarer. Og andelen har været stigende gennem en årrøkke.

De store butikker
  • Discountkæden Kiwi under Dagrofa - med nu 95 butikker - lancerer konceptet Kiwi+.
  • Det er butikker med bl.a. ca. 5.000 varer – ca. 70 pct. flere end i en vanlig discountbutik.
  • Stort fokus på bl.a. frugt/grønt, flere mejerivarer, mere kød og egen bagerafdeling.
  • Fem butikker er allerede Kiwi+, mens der nu kommer butikker i Frederikshavn og senere på året Holbæk og København til,
  • Målet er at åbne mindst fem Kiwi+ butikker om året.

Kiwi har været gennem en periode med tilpasninger, hvor der også er lukket butikker, så der nu samlet er 95. Men samtidig sættes offensiven ind. På lørdag åbner kæden en butik i Frederikshavn under det nye navn Kiwi+, hvor fem eksisterende butikker andre steder også bliver del af det koncept. Men flere kommer til - både her i 2016 og de kommende år.

»Vi har sammen med vores ejere lagt en tostrenget strategi for discount. Den indebærer massive investeringer i markedet over de kommende år og samlet 15 nye butikker årligt. Dels kører vi videre med de velkendte butikker, og samtidig har vi strategien om Kiwi+, hvor der skal lægges flere af de store discountbutikker til,« siger kædedirektør Carsten Hansen, Kiwi.

Han understreger, at udviklingen i markedet betyder, at hele discountsektoren udvikler sig til også at dyste med supermarkederne. Derfor vil Kiwi i de nye storbutikker både have et salgsareal og antal af varer, der er dobbelt så stort som i en vanlig discountbutik. Desuden er der bl.a. bagerafdelinger og andre elementer lagt ind.

Dagrofa-koncernen
  • Dagrofa forsyner over 1.700 butikker og kiosker med dagligvarer.
  • Omsætning på ca. 20 mia. kr (2014).
  • Koncernen omfatter bl.a. Meny-supermarkeder, discountkæden Kiwi og Spar-kæderne.
  • Dertil kommer aktiviteter med engrosforretninger og foodservice.
  • Ejes af NorgesGruppen med 49 pct., KFI Erhvervsdrivende Fond 41 pct. og selvstændige købmænd med ca. 10 pct.

Dagrofa, der har den norske detailgigant Norgesgruppen som hovedaktionær har været gennem år med pres på økonomien. Koncernens regnskab for 2015 offentliggøres først senere på foråret. Derfor vil kædedirektør Carsten Hansen heller ikke kommentere regnskabstal for Kiwi. Men han understreger, at kæden tager markedsandele.

»Selvom vi i 2015 også har lukket butikker, vinder vi samlet andele i markedet. Konkurrencen er hård, og der skal dystes, men vores retning er rigtig. Med de nye ekspansionsplaner er jeg sikker på at vi bliver endnu bedre rustet. Målet er, at 30-40 pct. af Kiwi’s omsætning i 2019 kommer fra de nye storbutikker,« vurderer Carsten Hansen.

Blandt hovedkonkurrenterne på markedet er den norskejede kæde Rema 1000 Danmark med nu 270 butikker og planer om ekspansion. Netop den kæde har desuden meldt om en vækst i omsætningen på 9 pct. i 2015.

»Der er fortsat masser af plads til discount, men markedet har ændret sig betydeligt, og det indretter vi os efter. For ti år siden købte danskerne ind få gange om ugen efter og kørte gerne langt efter en butik, der havde alt. Nu handles der flere gange om ugen, og forbrugerne køber kun det, som de skal bruge,« sagde adm. direktør Henrik Burkal, Rema 1000 Danmark, for et par uger siden til Finans.

Kæderne

Anslåede markedsandele i den danske discountsektor 2015 (pct.):

  • Netto: 14,6
  • Fakta: 9,3
  • Rema 1000: 9,5
  • Aldi: 3,2
  • Lidl: 2,6
  • Kiwi: 2,0

Kilde:Retail Institute Scandinavia

Hos Kiwi indgår det nye storkoncept i Dagrofa-koncernens samlede strategi. Den har i fjor rullet Meny-kæden ud, hvor en lang række butikker under det tidligere SuperBest og Spar er omdannet til det nye supermarkeds-format.

Under Dagrofa er netop mange butikker fortsat ejet af selvstændige købmænd. Med det nye koncept håber Carsten Hansen også at kunne tiltrække købmænd, som ønsker at omdanne deres nuværende butikker til Kiwi+.

»Vi ruller et franchisekoncept ud, så selvstændige købmænd kan ekspandere sammen med os,« siger Carsten Hansen, Kiwi.

Netop franchise kendes også som forretningsmodel i Rema 1000, mens de øvrige discountaktører, Netto, som er del af Dansk Supermarked, Fakta i Coop-koncernen, samt de tyskejde Aldi og Lidl, kører som kapitalkæder.

Læs også