*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Forbrugerne elsker fortsat de fysiske butikker

En ny global undersøgelse fastslår, at medarbejdere og servicen i detailhandlen kan gøre forskellen på, om en forbruger vælger nethandel eller den klassiske butik.

Erhverv
Ifølge en ny global undersøgelse skal detailbutikker konkurrere hårdere med nethandlen gennem købsoplevelser. Arkivfoto: Mik Eskestad

Selvom online-shopping vokser hastigt, efterspørger danske forbrugere fortsat service og købsoplevelser i de fysiske butikker.

Den konkluderer revisions- og konsulentkoncernen PwC i en ny global undersøgelse, "Retailers and the Age of Disruption". Omkring 23.000 forbrugere fra 25 forskellige lande deltager i den.

Undersøgelsen fremhæver bl.a., at ændrede forbrugsmønstre også udløser udfordringer i detailhandlen. PwC-analysen viser, at eksempelvis inden for elektronikprodukter har 44 pct. af de danske forbrugere hentet information i nethandlen om det ønskede produktet, hvorefter 58 pct. alligevel har valgt at købe det i en fysisk butik. Samme tendens ses globalt.

»Undersøgelsen understreger, at de fysiske butikker fortsat er vigtige for forbrugerne. Detailhandlen skal ifølge undersøgelsen satse på at tiltrække og udvikle talenter, der kan betjene nutidens sofistikerede og meget vidende forbrugere,« udtaler partner Henrik Trangeled Kristensen, PwC, i en kommentar om undersøgelsen.

Ifølge undersøgelsen svarer over halvdelen af de danske forbrugere, at de køber varer i nethandlen for at sikre sig en favorabel pris, mens 38 pct. siger, at det handler om bekvemmelighed. Kun i lande som Tyrkiet, Brasilien, Chile og Singapore betyder prisen - ifølge PwC - mere for forbrugerne end i Danmark.

»Ud over prisen peger mange af forbrugerne også på, at det er bekvemt at handle online. Hvis de fysiske butikker skal konkurrere med såvel bekvemmelighed som pris, skal de derfor kunne give en købsoplevelse,« mener Henrik Trangeled Kristensen, PwC.

Tal fra EU-Kommssionen har dog samtidig vist fornylig vist, at Danmarks faktisk er blandt de lande i Europa, hvor flest forbrugere handler på nettet. Fire ud af fem danskerne handlede på nettet i 2015, og det placerer Danmark på en andenplads i EU-Kommissionens opgørelse - kun overgået af Storbritannien.

Brancheorganisationen Dansk Erhverv vurderer, at nethandlen i Danmark runder 100 mia. kr. i år.

Læs også