*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

B&O har løst kæmpeproblem – men er det kun en plan B?

Bang & Olufsen får adgang til ny teknologi med tv-aftale. Salg af virksomheden virker nu mindre realistisk, mener økonom.

Erhverv
Ifølge B&O’s topchef, Tue Mantoni, skal det nye samarbejde med LG bl.a. sikre, at B&O sender sit første OLED-tv på gaden i 2017. Pr-foto: B&O

Elektronikproducenten Bang & Olufsen (B&O) har fjernet et af de største problemer i sin forretning.

Samtidig får B&O nu adgang til »den ypperste skærmteknologi på markedet« og kan dermed skabe fjernsyn, der er verdensførende inden for både design, billede og lyd.

Det mener Sydbank-analytiker Morten Imsgard, efter at B&O fredag meddelte, at selskabet har indgået et strategisk samarbejde med den koreanske tv-gigant LG.

Aftalen betyder, at B&O og LG skal arbejde sammen om at udvikle tv. Det er rigtig godt nyt – ikke mindst for B&O.

»Det adresserer et af B&O’s største problemer; nemlig at man ikke har kunnet tjene penge på sine fjernsyn de senere år. Man har ikke haft den nødvendige skala, og omkostningerne har været for høje. Det bliver der nu lavet om på,« siger Morten Imsgard, der følger B&O tæt.

LG med hovedsæde i den sydkoreanske hovedstad, Seoul, er en af verdens største tv-producenter. Hvert år producerer selskabet 40 mio. fjernsyn. Til sammenligning laver B&O cirka 40.000 fjernsyn.

B&O får adgang til den ypperste skærmteknologi og kan koble det med egne evner inden for design og lyd. Det bør gøre det muligt for B&O at skabe fjernsyn, der er med helt fremme på den globale scene.

Morten Imsgard, senioranalytiker i Sydbank.

Ifølge B&O vil aftalen skabe besparelser for op mod 200 mio. kr. årligt, når aftalen er fuldt ud implementeret om tre år. Det skyldes bl.a. de massive stordriftsfordele, som B&O nu opnår.

Morten Imsgard mener, at LG er den bedst mulige partner for B&O.

»LG er førende inden for tv-udvikling. B&O får adgang til den ypperste skærmteknologi og kan koble det med egne evner inden for design og lyd. Det bør gøre det muligt for B&O at skabe fjernsyn, der er med helt fremme på den globale scene,« siger Morten Imsgard, der forventer, at B&O fremover vil kunne lancere flere serier af fjernsyn – og hurtigere.

LG satser på den såkaldte OLED-teknologi, hvis farvenøjagtighed er 100 gange bedre end dagens LCD- og plasmaskærme. Ifølge B&O’s topchef, Tue Mantoni, skal det nye samarbejde med LG netop sikre, at B&O sender sit første OLED-tv på gaden i 2017.

Samtidig gør aftalen B&O i stand til at opnå sine finansielle mål om en overskudsgrad på 7 pct. og et positivt cash flow. Uden aftalen var det uopnåeligt, mener Sydbank-analytiker Morten Imsgard.

Således har B&O også øget sin markedsværdi betragteligt, vurderer han. Gennem flere måneder har et salg af B&O været på tale, og fredag oplyser Struer-virksomheden, at den fortsat er i dialog med en potentiel byder.

Investeringsøkonom i Nordnet, Per Hansen, mener, at B&O med den nye aftale beskytter sit mest værdifulde aktiv: Varemærket.

»Ved at være med i andres udvikling, men med sit eget varemærke, kan de beskytte værdien heraf,« siger Per Hansen, der mener, at B&O kører videre med en plan B.

»Det ser for nærværende mindre realistisk ud, at der kommer et bud på hele selskabet,« lyder hans vurdering.

Læs også