*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Finans
0

Iværksætter vil flyve passagerer fra London til New York på under 3,5 timer

Prisen for en billet vil være den samme som en nuværende business class-billet, lyder ambitionen.

Erhverv
Boom Technology vil onsdag, den 23 marts, fremlægge modellen af sit ambitiøse projekt. Foto: Jens Panduro

Siden det sidste kommercielle overlydsfly, den legendariske Concorde, blev taget ud af drift i november 2003, er udviklingen for et konstant hurtigere passagerfly gået i stå.

Luftfartsselskaberne har i stedet for at øge hastigheden på ruteflyene fokuseret på at reducere omkostningerne ved at idriftsætte større fly proppet med flere mennesker. Men det skal være slut, hvis det står til den amerikanske iværksætter Blake Scholl, der står bag virksomheden Boom Technology.

Boom Technology vil onsdag, den 23 marts, fremlægge modellen af det ambitiøse projekt om et 40 personers passagerfly, der med en forventet hastighed på op til hele 2.335 km/t. vil kunne flyve passagerer fra London til New York på blot 3 timer og 24 minutter, skriver Bloomberg News.

Selskabet forventer, at en billet på herligheden vil være på linje med billetprisen på en nuværende business class-billet. Projektet er bygget på selskabets ambition om at bygge det hurtigste passagerfly til dato uden at være nødt til at gå på kompromis med prisen.

Med pengene fra en solgt software til Groupon i 2012 startede Scholl i 2014 sit ambitiøse projekt om en ny flytype, der skal erstatte den afskaffede Concorde.

Takket være Booms egen software viser simulationerne, at man i dag vil være i stand til at bygge en model, der er 30 pct. mere effektiv end Concorden var, og at flyet ikke vil have samme problemer med støj, som Concorden havde.

Indtil videre har Blake Scholl kunnet skrabe 2,1 mio. dollars - 14 mio. kr. - sammen, hvilket vil være nok til at få flyet igennem udviklingsstadiet. Men for at et færdigt fly skal ramme markedet, skal der investeres et to- eller trecifret millionbeløb i dollars yderligere, ifølge Blake Scholl.

Læs også
Annonce