*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Uber: Vi laver milliardprofit i de største byer

Selvom Ubers eventyr i Kina koster selskabet dyrt, er det en bæredygtig investering, siger direktøren.

Erhverv
Ifølge direktør Travis Kalanick er Ubers kinesiske markedsandel vokset fra 2 pct. i januar i 2015 til 30 pct. i dag. Foto: Eric Risberg

Ubers indtog på det kinesiske marked går ikke helt smertefrit.

I februar afslørede selskabet bag den kontroversielle taxi-app, at det taber over 1 mia. dollars - svarende til godt 6,7 mia. kr. - om året i Kina. Det er dog en bæredygtig forretning, siger administrerende direktør i Uber, Travis Kalanick, ifølge Reuters.

Kigger man på top 30 over de større byer, som Uber trives i, genererer selskabet nemlig mere 1 mia. dollars i profit hvert år.

»Det er bare i vores top 30. Og den profit multipliceres hvert år, fordi vi vokser,« siger Travis Kalanick ifølge Reuters.

Han understreger, at flere andre af de 400 byer, som Uber opererer i, også er profitable. Derfor kan selskabet godt tåle at investere i Kina på længere sigt.

Uber og den store kinesiske konkurrent Didi Kuaidi, der har enorme investorer som Alibaba og Tencent Holdings i ryggen, har begge investeret betragteligt i kapløbet om at vinde kinesiske markedsandele.

Uber har tidligere påstået, at Didi Kuaidi taber penge i hver eneste by, selskabet eksisterer i. Konkurrenten har imidlertid afvist den påstand. Didi Kuaidi hævder, at regnskabet går i nul.

Om Ubers egen situation fortæller Travis Kalanick, at Ubers markedsandel i Kina vokset fra knapt 2 pct. i januar i fjor til ca. 30 pct. i dag.

Selskabets store kinesiske satsning indebærer bl.a., at Uber ved udgangen af 2016 planlægger at være til stede i dobbelt så mange kinesiske byer som nu, hvilket vil sige knapt 100 byer.

Direktøren for Uber har ikke ønsket at gisne om, hvornår selskabets milliardtab vender og bliver til overskud i verdens mest folkerige land.

Læs også
Annonce